Onderhoud aan vaarweg Amstel start in april
In opdracht van de provincie Noord-Holland wordt van april tot en met augustus 2024 onderhoud uitgevoerd aan de vaarweg Amstel.
Er wordt gebaggerd tussen de Berlagebrug in Amsterdam en de Tolhuissluis in Nieuwveen, Zuid-Holland. Dit is nodig zodat de Amstel voor de beroeps- en pleziervaart diep genoeg en dus bevaarbaar blijft.
Tijdens deze onderhoudswerkzaamheden wordt gebaggerd over een traject van 26 kilometer. De aanpak van het noordelijke en zuidelijke deel verschilt. In het zuidelijke deel van de Amstel (Tolhuissluis in Nieuwveen tot aan de prinses Irenebrug in Uithoorn) wordt vanaf een ponton op het water met een kraan over de volle breedte van de rivier gebaggerd tot een diepte van maximaal - 3,70 NAP. In het noordelijke deel (Prinses Irenebrug in Uithoorn tot aan de Berlagebrug in Amsterdam) worden alleen nautische knelpunten gebaggerd tot maximaal - 3,45 NAP. Dit gebeurt met behulp van een kraanschip. Het baggeren wordt uitgevoerd door aannemer J.P. Schilder BV uit Ursem.
Er wordt gewerkt op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 uur. Naar verwachting zullen de werkzaamheden weinig hinder opleveren voor de directe omgeving. Deze zullen wel zichtbaar zijn door een ponton, zogenaamde ‘beunschepen’ en een kraanschip op de Amstel. Voor de veiligheid wordt het materieel ‘s avonds/’s nachts verlicht met een 1.000-urenlamp.
Tijdens de werkzaamheden kan recreatie en scheepvaart gewoon gebruik maken van de Amstel. Zij dienen wel veilige afstand te houden van de werkzaamheden en de schepen die de baggerspecie (naar verwachting twee per dag) via de Amstel, Nieuwe Herengracht, het IJ en Markermeer naar het baggerdepot in Kampen verschepen.
Er wordt gebaggerd tussen de Berlagebrug in Amsterdam en de Tolhuissluis in Nieuwveen, Zuid-Holland. Dit is nodig zodat de Amstel voor de beroeps- en pleziervaart diep genoeg en dus bevaarbaar blijft.
Tijdens deze onderhoudswerkzaamheden wordt gebaggerd over een traject van 26 kilometer. De aanpak van het noordelijke en zuidelijke deel verschilt. In het zuidelijke deel van de Amstel (Tolhuissluis in Nieuwveen tot aan de prinses Irenebrug in Uithoorn) wordt vanaf een ponton op het water met een kraan over de volle breedte van de rivier gebaggerd tot een diepte van maximaal - 3,70 NAP. In het noordelijke deel (Prinses Irenebrug in Uithoorn tot aan de Berlagebrug in Amsterdam) worden alleen nautische knelpunten gebaggerd tot maximaal - 3,45 NAP. Dit gebeurt met behulp van een kraanschip. Het baggeren wordt uitgevoerd door aannemer J.P. Schilder BV uit Ursem.
Er wordt gewerkt op werkdagen tussen 07.00 en 19.00 uur. Naar verwachting zullen de werkzaamheden weinig hinder opleveren voor de directe omgeving. Deze zullen wel zichtbaar zijn door een ponton, zogenaamde ‘beunschepen’ en een kraanschip op de Amstel. Voor de veiligheid wordt het materieel ‘s avonds/’s nachts verlicht met een 1.000-urenlamp.
Tijdens de werkzaamheden kan recreatie en scheepvaart gewoon gebruik maken van de Amstel. Zij dienen wel veilige afstand te houden van de werkzaamheden en de schepen die de baggerspecie (naar verwachting twee per dag) via de Amstel, Nieuwe Herengracht, het IJ en Markermeer naar het baggerdepot in Kampen verschepen.
Geen opmerkingen: