Nieuwe vloot voor Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat heeft sinds februari 2024 3 nieuwe trailerbare meetvaartuigen (TMV). Vaartuigen die zo licht zijn dat ze per trailer over de weg vervoerd kunnen worden en ingezet kunnen worden waar ze nodig zijn. De oude TMV's zijn ruim 20 jaar oud, hebben gebreken en zijn ook arbotechnisch verouderd. De vaartuigen waren dus aan vervanging toe.
De nieuwe TMV's zijn voor het grootste deel gemaakt van aluminium. Daardoor is het niet nodig de buitenkant te behandelen met milieuonvriendelijke stoffen. De accu’s aan boord voorzien de meetapparatuur van stroom en worden tussentijds bijgeladen door de zonnepanelen op het dak van de stuurhut. De buitenboordmotoren zijn in hoogte verstelbaar, zodat de schepen ook op ondiepere wateren hun werk kunnen doen.
Op de nieuwe vaartuigen kan de bemanning comfortabeler werken door betere indeling en stahoogte. Gezagvoerder meetvaartuigen Maurice Rooijakkers: ‘Varen op de oude TMV voelde als kamperen. De nieuwe zijn een stuk comfortabeler. Ik kan erin staan en de stoelen veren goed mee. We gaan er enorm op vooruit.’
TMV's doen metingen aan de bodemhoogte van de vaarweg, wat belangrijk voor de scheepvaart en de waterkeringen is. Ook meten ze hoeveelheden water in de rivier. Die informatie is nodig voor de bediening van sluizen en stuwen die we inzetten om het water over Nederland te verdelen.
De vaartuigen dragen de Latijnse namen van de rivieren waarop ze hoofdzakelijk ingezet zullen worden: Valis (de Waal), Mosam (de Maas) en Scala (de Schelde).
De nieuwe TMV's zijn voor het grootste deel gemaakt van aluminium. Daardoor is het niet nodig de buitenkant te behandelen met milieuonvriendelijke stoffen. De accu’s aan boord voorzien de meetapparatuur van stroom en worden tussentijds bijgeladen door de zonnepanelen op het dak van de stuurhut. De buitenboordmotoren zijn in hoogte verstelbaar, zodat de schepen ook op ondiepere wateren hun werk kunnen doen.
Op de nieuwe vaartuigen kan de bemanning comfortabeler werken door betere indeling en stahoogte. Gezagvoerder meetvaartuigen Maurice Rooijakkers: ‘Varen op de oude TMV voelde als kamperen. De nieuwe zijn een stuk comfortabeler. Ik kan erin staan en de stoelen veren goed mee. We gaan er enorm op vooruit.’
TMV's doen metingen aan de bodemhoogte van de vaarweg, wat belangrijk voor de scheepvaart en de waterkeringen is. Ook meten ze hoeveelheden water in de rivier. Die informatie is nodig voor de bediening van sluizen en stuwen die we inzetten om het water over Nederland te verdelen.
De vaartuigen dragen de Latijnse namen van de rivieren waarop ze hoofdzakelijk ingezet zullen worden: Valis (de Waal), Mosam (de Maas) en Scala (de Schelde).
Geen opmerkingen: