Rioolbuis heeft lagere uitstoot
Betonbedrijf De Bonte Group ontwikkelde een revolutionair nieuw type rioolbuis uit het circulaire zwavelbeton die nu voor het eerst wordt gebruikt in een rioleringsproject van Aquafin in Parike (Brakel).
Elk jaar legt Aquafin voor het Vlaamse Gewest ongeveer 200 kilometer leidingen aan om het huishoudelijk afvalwater vanuit de gemeentelijke riolen te transporteren naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie. De keuze van het buismateriaal dat hiervoor wordt gebruikt, hangt in grote mate af van het projectontwerp. Er bestaan buizen in kunststof, gres (vette klei), cementbeton en nu dus ook zwavelbeton.
Betonbedrijf De Bonte Group ontwikkelde met Thiotube een rioolbuis die duurzaam is en oneindig herbruikbaar is. In de klassieke samenstelling van een betonbuis vervingen ze het water en cement als bindmiddel door zwavel, een restproduct van olieraffinage.
Voor de productie van dit type buizen is er veel minder energie nodig dan voor de productie van de andere courante materialen, waardoor de CO2-uitstoot minstens 50% tot 85% lager ligt,” zegt Filip De Bonte, CEO van De Bonte Group. “Wat het materiaal nog specialer maakt, is dat het 100% circulair is. Je kan de buis aan een relatief lage temperatuur van 130°C helemaal smelten en nadien opnieuw laten stollen in een andere vorm. En dat oneindig vaak.
In hetzelfde materiaal ontwikkelde De Bonte eerder al dwarsliggers voor het spoorwegnet (THIOTRACK), en nu dus rioolbuizen, waarvoor de vereisten uiteraard compleet anders zijn. Rioolbuizen transporteren huishoudelijk afvalwater en zijn door de vorming van H2S (waterstofsulfide) gevoelig aan corrosie. Daarom moeten ze zuurbestendig en uiteraard waterbestendig zijn.
Elk jaar legt Aquafin voor het Vlaamse Gewest ongeveer 200 kilometer leidingen aan om het huishoudelijk afvalwater vanuit de gemeentelijke riolen te transporteren naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie. De keuze van het buismateriaal dat hiervoor wordt gebruikt, hangt in grote mate af van het projectontwerp. Er bestaan buizen in kunststof, gres (vette klei), cementbeton en nu dus ook zwavelbeton.
Betonbedrijf De Bonte Group ontwikkelde met Thiotube een rioolbuis die duurzaam is en oneindig herbruikbaar is. In de klassieke samenstelling van een betonbuis vervingen ze het water en cement als bindmiddel door zwavel, een restproduct van olieraffinage.
Voor de productie van dit type buizen is er veel minder energie nodig dan voor de productie van de andere courante materialen, waardoor de CO2-uitstoot minstens 50% tot 85% lager ligt,” zegt Filip De Bonte, CEO van De Bonte Group. “Wat het materiaal nog specialer maakt, is dat het 100% circulair is. Je kan de buis aan een relatief lage temperatuur van 130°C helemaal smelten en nadien opnieuw laten stollen in een andere vorm. En dat oneindig vaak.
In hetzelfde materiaal ontwikkelde De Bonte eerder al dwarsliggers voor het spoorwegnet (THIOTRACK), en nu dus rioolbuizen, waarvoor de vereisten uiteraard compleet anders zijn. Rioolbuizen transporteren huishoudelijk afvalwater en zijn door de vorming van H2S (waterstofsulfide) gevoelig aan corrosie. Daarom moeten ze zuurbestendig en uiteraard waterbestendig zijn.
Geen opmerkingen: