Varend erfgoed in Amsterdam dreigt te verdwijnen
De gemeente Amsterdam gaat bij de toekenning van exploitatievergunningen
voor passagiersvaartuigen, boten met een bijzondere historische waarde
die groter zijn dan 14 meter, onterecht over één kam scheren met de
grote rondvaartboten. Hiermee wordt voorbijgegaan aan de waarde van
'varend erfgoed' in Amsterdam. Dat stelt de Verenigde Rederijen
Amsterdam (VRA). Veertien historische vaartuigen 'Uniek varend erfgoed
wordt nu bedreigd, terwijl deze boten juist zouden moeten worden
beschermd. Dit gebeurt ook bij historische boten die worden
geëxploiteerd door stichtingen en bij boten met een
exploitatievergunning uit 1996. Dit laatste is vreemd, want het jaartal
waarin een vergunning is verleend zegt niets over het vaartuig dat ermee
wordt geëxploiteerd,' aldus woordvoerder van de VRA, Bastiaan Peters.
Verschillende uitstraling en dienstverlening De gemeente heeft alle exploitatievergunningen voor passagiersvaartuigen groter dan 14 meter per 2020 beëindigd. Binnenkort wordt er een nog onbekend aantal exploitatievergunningen toegekend voor de periode 2020 tot 2030. De VRA is niet te spreken over het feit dat die toekenning zal plaatsvinden op basis van 'gewogen toetreding' en dat hierbij hoofdzakelijk gekeken wordt naar de lengte van het schip. Peters: 'Schepen met een bijzondere historische waarde die gebruikt worden voor groepsverhuur zijn qua uitstraling en dienstverlening evident anders dan rondvaartboten.' Diversiteit op de grachten De VRA stelt dat door de categorisering op basis van lengte veel kleine ondernemers klem zitten tussen de vier grote rondvaartrederijen enerzijds en de gemeente Amsterdam anderzijds.
'De gemeente wilde de concurrentie in de rondvaart vergroten. De kleine ondernemer met een historisch vaartuig wordt hier nu de dupe van. Groepsverhuurrederijen lopen bovendien ver vooruit wat betreft het elektrisch varen. Iets waar de gemeente waarde aan hecht. Bovendien zorgen juist deze ondernemers voor diversiteit op de grachten,' zegt Peters. Red het varend erfgoed De VRA zal tijdens de raadscommissievergadering van 10 december de gemeente Amsterdam oproepen het varend erfgoed van Amsterdam te beschermen. Peters: 'Als de gemeente de door hen ingeslagen koers doorzet, varen hier straks alleen nog maar moderne boten op de gracht. Dat schrille contrast met onze prachtige binnenstad kan niet de bedoeling zijn.'
Verschillende uitstraling en dienstverlening De gemeente heeft alle exploitatievergunningen voor passagiersvaartuigen groter dan 14 meter per 2020 beëindigd. Binnenkort wordt er een nog onbekend aantal exploitatievergunningen toegekend voor de periode 2020 tot 2030. De VRA is niet te spreken over het feit dat die toekenning zal plaatsvinden op basis van 'gewogen toetreding' en dat hierbij hoofdzakelijk gekeken wordt naar de lengte van het schip. Peters: 'Schepen met een bijzondere historische waarde die gebruikt worden voor groepsverhuur zijn qua uitstraling en dienstverlening evident anders dan rondvaartboten.' Diversiteit op de grachten De VRA stelt dat door de categorisering op basis van lengte veel kleine ondernemers klem zitten tussen de vier grote rondvaartrederijen enerzijds en de gemeente Amsterdam anderzijds.
'De gemeente wilde de concurrentie in de rondvaart vergroten. De kleine ondernemer met een historisch vaartuig wordt hier nu de dupe van. Groepsverhuurrederijen lopen bovendien ver vooruit wat betreft het elektrisch varen. Iets waar de gemeente waarde aan hecht. Bovendien zorgen juist deze ondernemers voor diversiteit op de grachten,' zegt Peters. Red het varend erfgoed De VRA zal tijdens de raadscommissievergadering van 10 december de gemeente Amsterdam oproepen het varend erfgoed van Amsterdam te beschermen. Peters: 'Als de gemeente de door hen ingeslagen koers doorzet, varen hier straks alleen nog maar moderne boten op de gracht. Dat schrille contrast met onze prachtige binnenstad kan niet de bedoeling zijn.'
Geen opmerkingen: