Communicatie over duurzame vis in visdetailhandel nog geen gemeengoed
Uit een verkenning onder visdetaillisten blijkt dat het communiceren over duurzame vis nog geen gemeengoed is. Ze geven aan dat het geven van informatie met betrekking tot duurzame vis gepaard gaat met extra inspanningen en kosten. Een deel van de visdetaillisten meent dat hun klanten niet geïnteresseerd zijn in duurzame vis.
De verkenning is gedaan door de Good Fish Foundation (GFF) in samenwerking met de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research (WUR).
De diversiteit onder visdetaillisten is groot. De bedrijfstypen (winkel, verkoopwagen, marktkraam) maar ook de verkooplocatie en de klantenkring zijn van invloed op de samenstelling van het verkochte assortiment en ook op de communicatie.
Visdetaillisten communiceren de naam en prijs van de vis op het label bij de vis in de toonbank. Het label is echter te klein voor het opnemen van extra informatie. Duurzaamheidsinformatie over herkomst, vangsttechniek- en seizoen wordt – naast mondeling - daardoor vaak op andere manieren gegeven zoals via posters en beeldschermen. De belangrijkste motieven voor consumenten om een visdetailzaak te bezoeken zijn volgens visdetaillisten kwaliteit, versheid en het persoonlijke contact. Enkele visdetaillisten geven aan dat zij het verhaal bij de duurzame vis aan hun klanten vertellen. De ervaring is dat dit het bewustzijn vergroot waardoor deze klanten geneigd zijn om vaker duurzame vis te kopen.
Visdetaillisten kopen hun product vers, gerookt of bewerkt in. Vaak van meerdere gespecialiseerde leveranciers (afslag, handel, rokerijen). Tijdens de verkenning gaven visdetaillisten aan dat het geen probleem is om van deze leveranciers de gewenste informatie over duurzaamheid weer van hun toeleveranciers krijgen. Aandachtspunt is dan ook vooral of de doorstroming van deze informatie naar de detailhandel meer geüniformeerd kan worden. Uit het onderzoek blijkt vooral dat er voor visdetaillisten nog een flinke uitdaging ligt om hun klanten te voorzien van informatie over duurzaamheid.
De verkenning is gedaan door de Good Fish Foundation (GFF) in samenwerking met de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research (WUR).
De diversiteit onder visdetaillisten is groot. De bedrijfstypen (winkel, verkoopwagen, marktkraam) maar ook de verkooplocatie en de klantenkring zijn van invloed op de samenstelling van het verkochte assortiment en ook op de communicatie.
Visdetaillisten communiceren de naam en prijs van de vis op het label bij de vis in de toonbank. Het label is echter te klein voor het opnemen van extra informatie. Duurzaamheidsinformatie over herkomst, vangsttechniek- en seizoen wordt – naast mondeling - daardoor vaak op andere manieren gegeven zoals via posters en beeldschermen. De belangrijkste motieven voor consumenten om een visdetailzaak te bezoeken zijn volgens visdetaillisten kwaliteit, versheid en het persoonlijke contact. Enkele visdetaillisten geven aan dat zij het verhaal bij de duurzame vis aan hun klanten vertellen. De ervaring is dat dit het bewustzijn vergroot waardoor deze klanten geneigd zijn om vaker duurzame vis te kopen.
Visdetaillisten kopen hun product vers, gerookt of bewerkt in. Vaak van meerdere gespecialiseerde leveranciers (afslag, handel, rokerijen). Tijdens de verkenning gaven visdetaillisten aan dat het geen probleem is om van deze leveranciers de gewenste informatie over duurzaamheid weer van hun toeleveranciers krijgen. Aandachtspunt is dan ook vooral of de doorstroming van deze informatie naar de detailhandel meer geüniformeerd kan worden. Uit het onderzoek blijkt vooral dat er voor visdetaillisten nog een flinke uitdaging ligt om hun klanten te voorzien van informatie over duurzaamheid.
Geen opmerkingen: