Renovatie Prinses Marijkesluis van start
Rijkswaterstaat is begonnen met de uitvoering van de renovatie aan de Prinses Marijkesluis in Rijswijk. De renovatie heeft als doel om complex Prinses Marijkesluis in de toekomst veilig en betrouwbaar te blijven gebruiken.
In 2022 zijn Rijkswaterstaat en aannemer Mourik Infra gestart met de voorbereidingen voor de renovatie van de Prinses Marijkesluis. We hebben hiervoor een nieuwe en innovatieve aanpak genaamd 2-fasen aanpak toegepast, waarbij beide partijen samenwerken van ontwerp tot oplevering.
Het grote voordeel van de 2-fasen aanpak is dat risico’s beperkt worden. In de 1e fase wordt het gehele project in kaart gebracht zodat daarna duidelijk is wat de hoeveelheid werk is en wat de verwachte kosten daarvan zijn.
De eerste fase richtte zich op ontwerp en onderzoek, waarbij Rijkswaterstaat en Mourik nauw samenwerkten om het ontwerp vast te stellen. Nu deze fase is afgerond, gaat Mourik met haar partners over tot de realisatie in de 2e fase.
Hierbij worden de sluisdeuren, bedienings- en gemaalgebouwen, de brug en keerschuif gerenoveerd, en wordt het beton hersteld. Daarnaast wordt de bedienings- en besturingssoftware van de sluisdeuren en keerschuif vervangen, en zorgen we ervoor dat het complex aan alle veiligheidseisen voldoet. Na de renovatie kan de Prinses Marijkesluis weer 30 jaar mee.
Veiligheid is een topprioriteit tijdens de werkzaamheden, zowel voor weggebruikers als voor de scheepvaart. Om dit de waarborgen, zijn er specifieke maatregelen genomen. Wanneer aan de keerschuif wordt gewerkt, wordt een deel van de vaarweg afgesloten, waardoor schepen door de sluis moeten varen.
Dit kan leiden tot enige hinder vanwege beperkingen in de breedte. Daarnaast wordt het wegverkeer omgeleid op momenten dat de brug gestremd is.
De renovatie wordt in delen uitgevoerd, zodat de kering altijd inzetbaar is in het geval van hoogwater.
In 2022 zijn Rijkswaterstaat en aannemer Mourik Infra gestart met de voorbereidingen voor de renovatie van de Prinses Marijkesluis. We hebben hiervoor een nieuwe en innovatieve aanpak genaamd 2-fasen aanpak toegepast, waarbij beide partijen samenwerken van ontwerp tot oplevering.
Het grote voordeel van de 2-fasen aanpak is dat risico’s beperkt worden. In de 1e fase wordt het gehele project in kaart gebracht zodat daarna duidelijk is wat de hoeveelheid werk is en wat de verwachte kosten daarvan zijn.
De eerste fase richtte zich op ontwerp en onderzoek, waarbij Rijkswaterstaat en Mourik nauw samenwerkten om het ontwerp vast te stellen. Nu deze fase is afgerond, gaat Mourik met haar partners over tot de realisatie in de 2e fase.
Hierbij worden de sluisdeuren, bedienings- en gemaalgebouwen, de brug en keerschuif gerenoveerd, en wordt het beton hersteld. Daarnaast wordt de bedienings- en besturingssoftware van de sluisdeuren en keerschuif vervangen, en zorgen we ervoor dat het complex aan alle veiligheidseisen voldoet. Na de renovatie kan de Prinses Marijkesluis weer 30 jaar mee.
Veiligheid is een topprioriteit tijdens de werkzaamheden, zowel voor weggebruikers als voor de scheepvaart. Om dit de waarborgen, zijn er specifieke maatregelen genomen. Wanneer aan de keerschuif wordt gewerkt, wordt een deel van de vaarweg afgesloten, waardoor schepen door de sluis moeten varen.
Dit kan leiden tot enige hinder vanwege beperkingen in de breedte. Daarnaast wordt het wegverkeer omgeleid op momenten dat de brug gestremd is.
De renovatie wordt in delen uitgevoerd, zodat de kering altijd inzetbaar is in het geval van hoogwater.
Geen opmerkingen: