Geen brug te ver in herstel John Frostbrug
Precies op tijd voor de herdenking van Operatie Market Garden in september 2022 is de opknapbeurt van de John Frostbrug in Arnhem straks klaar. Veel belangrijke onderdelen van de monumentale brug zijn dan vernieuwd en gerepareerd.
De John Frostbrug is een icoon. Het verbindt de stadsdelen ten noorden en zuiden van de Nederrijn, maar ook de Arnhemmers met ‘hun’ stad. Alle reden voor Rijkswaterstaat en de gemeente om samen het groot onderhoud uit te voeren zodat zij er weer jaren tegenaan kan.
De John Frostbrug heeft een roemrucht verleden. De brug werd gebouwd tussen 1932 en 1935 als onderdeel van het Rijkswegenplan, een nationaal project om de Nederlandse wegen te verbeteren. De brug kreeg een lichte boogconstructie om de lage stadsbebouwing niet te domineren.
Omdat het voor Rijkswaterstaat toen gebruikelijk was om een brug te vernoemen naar de rivier die er onderdoor liep, kreeg de brug de naam ‘Rijnbrug’. ‘De bogen van geklonken staal vind ik erg indrukwekkend’, vertelt Overbeek. ‘Maar ook kleinere details zoals de afwerking van de chique trapopgangen met basaltlava vind ik heel mooi.’
In de oorlog, die kort na de opening begon, werd de brug twee keer opgeblazen en weer hersteld. De eerste keer, in 1940, vernietigden de Nederlandse strijdkrachten de brug om de opmars van de Duitse bezetter te stoppen. Tijdens de bezetting werd de brug weer gerepareerd door de Duitsers.
Kort na de heropening werd de brug het middelpunt van hevige gevechten in de laatste fase van de Operatie Market Garden in september 1944. Pogingen om de brug te veroveren mislukten. De brug bleek ‘een brug te ver’.
De John Frostbrug is een icoon. Het verbindt de stadsdelen ten noorden en zuiden van de Nederrijn, maar ook de Arnhemmers met ‘hun’ stad. Alle reden voor Rijkswaterstaat en de gemeente om samen het groot onderhoud uit te voeren zodat zij er weer jaren tegenaan kan.
De John Frostbrug heeft een roemrucht verleden. De brug werd gebouwd tussen 1932 en 1935 als onderdeel van het Rijkswegenplan, een nationaal project om de Nederlandse wegen te verbeteren. De brug kreeg een lichte boogconstructie om de lage stadsbebouwing niet te domineren.
Omdat het voor Rijkswaterstaat toen gebruikelijk was om een brug te vernoemen naar de rivier die er onderdoor liep, kreeg de brug de naam ‘Rijnbrug’. ‘De bogen van geklonken staal vind ik erg indrukwekkend’, vertelt Overbeek. ‘Maar ook kleinere details zoals de afwerking van de chique trapopgangen met basaltlava vind ik heel mooi.’
In de oorlog, die kort na de opening begon, werd de brug twee keer opgeblazen en weer hersteld. De eerste keer, in 1940, vernietigden de Nederlandse strijdkrachten de brug om de opmars van de Duitse bezetter te stoppen. Tijdens de bezetting werd de brug weer gerepareerd door de Duitsers.
Kort na de heropening werd de brug het middelpunt van hevige gevechten in de laatste fase van de Operatie Market Garden in september 1944. Pogingen om de brug te veroveren mislukten. De brug bleek ‘een brug te ver’.
Geen opmerkingen: