Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
De verdiepte zwaaikom en aangepaste invaart naar haven het Zwarte Schaar bij Doesburg zijn gereed. Hiermee is het mogelijk geworden dat klasse IV-schepen in de haven kunnen keren en niet meer, zoals voorheen, op de IJssel. Hierdoor verbetert de doorstroming en veiligheid op de vaarweg.
Begin november 2018 zijn de werkzaamheden aan de haven in het Zwarte Schaar te Doesburg gestart. Deze werkzaamheden bestaan uit het vergroten van de invaart van de haven, alsook het realiseren van een zogenaamde zwaaikom in de haven zelf. Ook is de zwaaikom inmiddels met een damwandconstructie afgeschermd van de hoofdvaargeul en is de scheepvaartmarkering vervangen.
Deze markering is nu verlicht en werkt op zonne-energie. De markering voldoet nu aan de eisen die Rijkswaterstaat in heel Nederland uniform toepast. Hiermee creëert Rijkswaterstaat een veilige en vlotte vaarweg. De afrondende werkzaamheden aan de oevers worden komende periode nog uitgevoerd.
Het project heeft bijzondere momenten gekend. Zo moesten door het lage water van de zomer 2018 de werkzaamheden worden opgeschoven. Door de lage waterstand was het niet mogelijk om te werken vanaf het water. Vlakbij, in het Gelderse Bronkhorst, kwam er in december een passerend schip overdwars te liggen. De aannemer van het project heeft toen op verzoek van Rijkswaterstaat met sleepboot en kraanschip het vastgelopen schip weer los getrokken.
Ook zijn er bij de werkzaamheden 2 botten van een volwassen mammoet opgegraven. De aannemer vond deze tijdens het baggeren van de zwaaikom in het Zwarte Schaar in Doesburg. De archeologische dienst is ingeschakeld en heeft de botten meegenomen. Na onderzoek blijkt dat het om 2 bekkenhelften van een mammoet gaat, die naar schatting tussen de 40.000 en 100.000 jaar oud zijn. Door de natheid zijn deze goed bewaard gebleven. Deze botten zijn tijdens de feestelijke opening ook tentoongesteld.
Begin november 2018 zijn de werkzaamheden aan de haven in het Zwarte Schaar te Doesburg gestart. Deze werkzaamheden bestaan uit het vergroten van de invaart van de haven, alsook het realiseren van een zogenaamde zwaaikom in de haven zelf. Ook is de zwaaikom inmiddels met een damwandconstructie afgeschermd van de hoofdvaargeul en is de scheepvaartmarkering vervangen.
Deze markering is nu verlicht en werkt op zonne-energie. De markering voldoet nu aan de eisen die Rijkswaterstaat in heel Nederland uniform toepast. Hiermee creëert Rijkswaterstaat een veilige en vlotte vaarweg. De afrondende werkzaamheden aan de oevers worden komende periode nog uitgevoerd.
Het project heeft bijzondere momenten gekend. Zo moesten door het lage water van de zomer 2018 de werkzaamheden worden opgeschoven. Door de lage waterstand was het niet mogelijk om te werken vanaf het water. Vlakbij, in het Gelderse Bronkhorst, kwam er in december een passerend schip overdwars te liggen. De aannemer van het project heeft toen op verzoek van Rijkswaterstaat met sleepboot en kraanschip het vastgelopen schip weer los getrokken.
Ook zijn er bij de werkzaamheden 2 botten van een volwassen mammoet opgegraven. De aannemer vond deze tijdens het baggeren van de zwaaikom in het Zwarte Schaar in Doesburg. De archeologische dienst is ingeschakeld en heeft de botten meegenomen. Na onderzoek blijkt dat het om 2 bekkenhelften van een mammoet gaat, die naar schatting tussen de 40.000 en 100.000 jaar oud zijn. Door de natheid zijn deze goed bewaard gebleven. Deze botten zijn tijdens de feestelijke opening ook tentoongesteld.
Geen opmerkingen: