Innovatieve zandmotor beschermt Engelse kust bij Norfolk tegen erosie en overstromingen
Een dezer dagen startte aan de kust van het Engelse Norfolk de uitvoeringsfase van een uniek project: een groot schip gaat 1,8 miljoen kubieke meter zand opbrengen op de stranden langs de kust. Dat zand is bedoeld om de erosie tegen te gaan die verschillende dorpen en bedrijfsterreinen bedreigt, waaronder de Bacton Gas Terminal. Het project is geïnitieerd en uitgewerkt door Royal HaskoningDHV en biedt een effectief antwoord op een probleem dat tot voor kort als onoplosbaar werd beschouwd.
De oplossing is geïnspireerd op de zogenaamde zandmotor die Royal HaskoningDHV eerder al met succes ontwierp voor de Nederlandse kust bij Den Haag. Het project bij Norfolk is het eerste project in zijn soort dat buiten Nederland wordt uitgevoerd.
Het Britse zandmotorproject (sandscaping) werd opgestart na een zware storm in december 2013, die ernstige schade aan de kliffen toebracht. Met als desastreus gevolg dat de bestaande zandbuffer bij de Bacton Gas Terminal (die van groot belang is voor de nationale energievoorziening) bijna halveerde. Bovendien veroorzaakte de storm ernstige overstromingen in de nabijgelegen dorpen.
Een zandmotor is een techniek waarbij een groot schip op daarvoor aangewezen plaatsen zand van de zeebodem oppompt en dat vervolgens opbrengt op het strand. Bulldozers brengen het zand daarna op de gewenste plek. Het strand wordt hierdoor een stuk hoger en breder, waarna de golven en getijden het zand geleidelijk verder langs de lokale kust verspreiden. Deze natuurlijke verdedigingswal vrijwaart de kust bij zware stormen van verdere erosie. Deze oplossing beschermt niet alleen de gasterminal en de dorpen, maar herstelt ook de recreatiestranden die hier voorheen waren en creëert duinen die de biodiversiteit bevorderen.
Het project is het resultaat van nauwe samenwerking tussen diverse partijen, waaronder gasterminalexploitanten Shell en Perenco, de gemeente North Norfolk, Royal HaskoningDHV, de Engelse Environment Agency (equivalent van Rijkswaterstaat) en The Crown Estate, de beheerder van onder meer de zeebodem.
De oplossing is geïnspireerd op de zogenaamde zandmotor die Royal HaskoningDHV eerder al met succes ontwierp voor de Nederlandse kust bij Den Haag. Het project bij Norfolk is het eerste project in zijn soort dat buiten Nederland wordt uitgevoerd.
Het Britse zandmotorproject (sandscaping) werd opgestart na een zware storm in december 2013, die ernstige schade aan de kliffen toebracht. Met als desastreus gevolg dat de bestaande zandbuffer bij de Bacton Gas Terminal (die van groot belang is voor de nationale energievoorziening) bijna halveerde. Bovendien veroorzaakte de storm ernstige overstromingen in de nabijgelegen dorpen.
Een zandmotor is een techniek waarbij een groot schip op daarvoor aangewezen plaatsen zand van de zeebodem oppompt en dat vervolgens opbrengt op het strand. Bulldozers brengen het zand daarna op de gewenste plek. Het strand wordt hierdoor een stuk hoger en breder, waarna de golven en getijden het zand geleidelijk verder langs de lokale kust verspreiden. Deze natuurlijke verdedigingswal vrijwaart de kust bij zware stormen van verdere erosie. Deze oplossing beschermt niet alleen de gasterminal en de dorpen, maar herstelt ook de recreatiestranden die hier voorheen waren en creëert duinen die de biodiversiteit bevorderen.
Het project is het resultaat van nauwe samenwerking tussen diverse partijen, waaronder gasterminalexploitanten Shell en Perenco, de gemeente North Norfolk, Royal HaskoningDHV, de Engelse Environment Agency (equivalent van Rijkswaterstaat) en The Crown Estate, de beheerder van onder meer de zeebodem.
Geen opmerkingen: