IenM verheugd over uitstel scheepseisen op de Rijn
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is verheugd dat de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) vandaag heeft besloten binnenvaartschippers vijf jaar extra de tijd te geven hun schepen aan de internationale eisen op de Rijn te laten voldoen. Van een aantal bepalingen zou de overgangstermijn in 2015 aflopen, waaronder eisen omtrent geluid en elektrische installaties. De meest problematische overgangsbepalingen uit het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) worden uitgesteld tot 2020. De periode tot 2020 zal worden benut om voor deze knelpunten definitieve oplossingen uit te werken.
Daarnaast is een oplossing afgesproken voor de lichtdoorlatendheid van de stuurhuisruiten. Met dit besluit wordt naar schatting een derde van de Nederlandse vloot een kostenpost van vele duizenden euro’s bespaard, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Ook wordt de komende jaren een compromis voor de relingplicht uitgewerkt. Tot die tijd geldt het voorschrift alleen voor nieuw te bouwen schepen, groter dan 50 meter. Volgens onderzoek kan een vast aangebrachte reling een veiligheidsverhogend effect hebben, maar dat hetzelfde effect wordt bereikt door het dragen van een reddingsvest.
De Nederlandse delegatie, het binnenvaartbedrijfsleven en de Europese Commissie hebben herhaaldelijk aandacht gevraagd voor de gevolgen van het aflopen van de overgangstermijnen voor de binnenvaartsector. Om bestaande schepen aan de nieuwe regels te laten voldoen moeten schippers vaak hoge kosten maken. Het gaat nogal eens om bedragen die noodlijdende schippers niet of nauwelijks kunnen opbrengen.
Daarnaast is een oplossing afgesproken voor de lichtdoorlatendheid van de stuurhuisruiten. Met dit besluit wordt naar schatting een derde van de Nederlandse vloot een kostenpost van vele duizenden euro’s bespaard, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Ook wordt de komende jaren een compromis voor de relingplicht uitgewerkt. Tot die tijd geldt het voorschrift alleen voor nieuw te bouwen schepen, groter dan 50 meter. Volgens onderzoek kan een vast aangebrachte reling een veiligheidsverhogend effect hebben, maar dat hetzelfde effect wordt bereikt door het dragen van een reddingsvest.
De Nederlandse delegatie, het binnenvaartbedrijfsleven en de Europese Commissie hebben herhaaldelijk aandacht gevraagd voor de gevolgen van het aflopen van de overgangstermijnen voor de binnenvaartsector. Om bestaande schepen aan de nieuwe regels te laten voldoen moeten schippers vaak hoge kosten maken. Het gaat nogal eens om bedragen die noodlijdende schippers niet of nauwelijks kunnen opbrengen.
Geen opmerkingen: