Geen vervolgonderzoek naar aanpassen van 's-Gravelandse vaart en Karnemelksloot
De provincie Noord-Holland stopt met het onderzoeken van de haalbaarheid van maatregelen die het gebruik van de 's-Gravelandse vaart en de Karnemelksloot voor grotere en kleinere gemotoriseerde pleziervaartuigen mogelijk maken.
Uit onderzoek blijkt dat de kosten van de maatregelen te hoog worden. De vaarten zijn wel geschikt voor kano’s, roei- en fluisterbootjes. Het budget uit het Groene Uitweg-programma dat gereserveerd is voor vaarrecreatie in de Gooi en Vechtstreek, blijft voor dit gebied beschikbaar.
Om de vaarten geschikt te maken voor grotere gemotoriseerde vaartuigen zijn aanpassingen aan de infrastructuur nodig, zoals het aanpassen van sluizen en beschoeiing, het verhogen van lage bruggen en baggeren. De kosten hiervan komen boven de € 11 miljoen uit. De kosten van de maatregelen die nodig zijn om de vaarten geschikt te maken voor alleen kleinere gemotoriseerde pleziervaartuigen bedragen naar verwachting ruim € 9 miljoen euro’s. Dat budget is niet beschikbaar.
De provincie heeft onderzoek laten doen naar de haalbaarheid van maatregelen om de 's-Gravelandse vaart en de Karnemelksloot geschikt maken voor grotere gemotoriseerde pleziervaartuigen. De aanleiding was het ‘wensbeeld vaarrecreatie’ van het Watersportverbond dat in 2010 op verzoek van de Gebiedscommissie Amstel, Gooi en Vechtstreek (AGV) is opgesteld. Dit het onderzoek wees uit dat de kosten van de maatregelen te hoog zijn. Daarna hebben de provincie, Waterschap AGV en gemeente Wijdemeren, op advies van de gebiedscommissie, vervolgonderzoek laten doen naar wat wel mogelijk is voor de pleziervaart. Hieruit blijkt dat de mogelijkheden voor vooral gemotoriseerde vaart beperkt zijn en ingeschat wordt dat er aanzienlijke maatregelen nodig zijn om de voorziene achteruitgang van de waterkwaliteit te compenseren.
Uit onderzoek blijkt dat de kosten van de maatregelen te hoog worden. De vaarten zijn wel geschikt voor kano’s, roei- en fluisterbootjes. Het budget uit het Groene Uitweg-programma dat gereserveerd is voor vaarrecreatie in de Gooi en Vechtstreek, blijft voor dit gebied beschikbaar.
Om de vaarten geschikt te maken voor grotere gemotoriseerde vaartuigen zijn aanpassingen aan de infrastructuur nodig, zoals het aanpassen van sluizen en beschoeiing, het verhogen van lage bruggen en baggeren. De kosten hiervan komen boven de € 11 miljoen uit. De kosten van de maatregelen die nodig zijn om de vaarten geschikt te maken voor alleen kleinere gemotoriseerde pleziervaartuigen bedragen naar verwachting ruim € 9 miljoen euro’s. Dat budget is niet beschikbaar.
De provincie heeft onderzoek laten doen naar de haalbaarheid van maatregelen om de 's-Gravelandse vaart en de Karnemelksloot geschikt maken voor grotere gemotoriseerde pleziervaartuigen. De aanleiding was het ‘wensbeeld vaarrecreatie’ van het Watersportverbond dat in 2010 op verzoek van de Gebiedscommissie Amstel, Gooi en Vechtstreek (AGV) is opgesteld. Dit het onderzoek wees uit dat de kosten van de maatregelen te hoog zijn. Daarna hebben de provincie, Waterschap AGV en gemeente Wijdemeren, op advies van de gebiedscommissie, vervolgonderzoek laten doen naar wat wel mogelijk is voor de pleziervaart. Hieruit blijkt dat de mogelijkheden voor vooral gemotoriseerde vaart beperkt zijn en ingeschat wordt dat er aanzienlijke maatregelen nodig zijn om de voorziene achteruitgang van de waterkwaliteit te compenseren.
Geen opmerkingen: