Rijkswaterstaat legt preventief ijsboeien op vaarwegen
In de winter vervangt Rijkswaterstaat op de vaarwegen preventief tientallen zomerboeien voor ijsbestendige boeien. Dit gebeurt onder meer op het IJsselmeer en het Markermeer. Vorige week werden de werkzaamheden afgerond.
IJs op de vaarwegen vormt een probleem: het kan ervoor zorgen dat de boeien van hun plaats worden gedrukt, onder het ijs terechtkomen of beschadigd raken. Daarom vervangt Rijkswaterstaat in de winter op veel plekken in Nederland de zomerboeien voor pilaarvormige -veelal kunststof- boeien.
Deze zogenaamde ijssparren waren voorheen onverlicht, met als nadeel dat er daarom alleen dagvaart mogelijk is. Rijkswaterstaat werkt continue aan verbetering. Doel is uiteindelijk de Nederlandse hoofdvaarwegen te voorzien van boeien die zomer én winter bruikbaar zijn, die in de winter ook verlichting geven en nauwelijks schade ondervinden van de kracht van het ijs.
De nieuwste ijsspar die wordt toegepast heeft een slim lichthoedje met zonnecellen, die zorgt voor duurzame verlichting en die niet kapot gaat door het ijs. Zelfs in de donkere wintermaanden laadt deze zich voldoende op om goed licht te geven.
Door deze ontwikkelingen hoeft Rijkswaterstaat veel minder uit te varen om reparaties aan de boeien te verrichten. Zo werkt Rijkswaterstaat aan efficiënte oplossingen voor de vaarweg in de winter: veiliger en goedkoper!
Op steeds meer plaatsen worden de winterbestendige ijssparren toegepast. Zo liggen ze op het IJsselmeer, het Markermeer en de Pampusgeul. Ook op de Waddenzee zijn op steeds meer posities de winterbestendige ijssparren terug te vinden.
IJs op de vaarwegen vormt een probleem: het kan ervoor zorgen dat de boeien van hun plaats worden gedrukt, onder het ijs terechtkomen of beschadigd raken. Daarom vervangt Rijkswaterstaat in de winter op veel plekken in Nederland de zomerboeien voor pilaarvormige -veelal kunststof- boeien.
Deze zogenaamde ijssparren waren voorheen onverlicht, met als nadeel dat er daarom alleen dagvaart mogelijk is. Rijkswaterstaat werkt continue aan verbetering. Doel is uiteindelijk de Nederlandse hoofdvaarwegen te voorzien van boeien die zomer én winter bruikbaar zijn, die in de winter ook verlichting geven en nauwelijks schade ondervinden van de kracht van het ijs.
De nieuwste ijsspar die wordt toegepast heeft een slim lichthoedje met zonnecellen, die zorgt voor duurzame verlichting en die niet kapot gaat door het ijs. Zelfs in de donkere wintermaanden laadt deze zich voldoende op om goed licht te geven.
Door deze ontwikkelingen hoeft Rijkswaterstaat veel minder uit te varen om reparaties aan de boeien te verrichten. Zo werkt Rijkswaterstaat aan efficiënte oplossingen voor de vaarweg in de winter: veiliger en goedkoper!
Op steeds meer plaatsen worden de winterbestendige ijssparren toegepast. Zo liggen ze op het IJsselmeer, het Markermeer en de Pampusgeul. Ook op de Waddenzee zijn op steeds meer posities de winterbestendige ijssparren terug te vinden.
Geen opmerkingen: