Plaatsing bewegende zakdeur laatste bouwsteen Zoutdam IJmuiden
De laatste bouwsteen van Zoutdam IJmuiden, de beweegbare zakdeur, is onlangs op zijn plek tussen de pijlers van de zoutdam gehesen. Deze deur maakt het mogelijk voor onderhoudsschepen van Rijkswaterstaat om de zoutdam te passeren, bijvoorbeeld om onderhoud uit te voeren aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.
Ook zijn vier noodschotten getest, die tijdelijk de plaats van de zakdeur kunnen innemen, wanneer deze voor onderhoud uit de constructie moet worden gehaald.
De werkzaamheden waren over twee dagen verdeeld. Eerst is de deur geplaatst. Voor het plaatsen is de HEBO-Lift 5 ingezet. Dit is een drijvende ponton met een kraan, die 160 ton kan hijsen.
Na het plaatsen van de deur zijn de vier noodschotten getest. De noodschotten zijn ook van staal en dienen als tijdelijke vervanging van de zakdeur wanneer deze in onderhoud is of in het geval van een calamiteit.
Als de deur gekoppeld is aan het hydraulisch bewegingswerk, begint een uitgebreide testfase, die tot eind 2024 duurt.
De zakdeur, die is geproduceerd en geplaatst door onderaannemer SPIE, is van staal en heeft een kenmerkende buisconstructie aan de achterzijde voor extra versteviging. De deur is 27 m breed, 7,5 m hoog en 4 m diep en weegt ongeveer 80.000 kg.
Ook zijn vier noodschotten getest, die tijdelijk de plaats van de zakdeur kunnen innemen, wanneer deze voor onderhoud uit de constructie moet worden gehaald.
De werkzaamheden waren over twee dagen verdeeld. Eerst is de deur geplaatst. Voor het plaatsen is de HEBO-Lift 5 ingezet. Dit is een drijvende ponton met een kraan, die 160 ton kan hijsen.
Na het plaatsen van de deur zijn de vier noodschotten getest. De noodschotten zijn ook van staal en dienen als tijdelijke vervanging van de zakdeur wanneer deze in onderhoud is of in het geval van een calamiteit.
Als de deur gekoppeld is aan het hydraulisch bewegingswerk, begint een uitgebreide testfase, die tot eind 2024 duurt.
De zakdeur, die is geproduceerd en geplaatst door onderaannemer SPIE, is van staal en heeft een kenmerkende buisconstructie aan de achterzijde voor extra versteviging. De deur is 27 m breed, 7,5 m hoog en 4 m diep en weegt ongeveer 80.000 kg.
Geen opmerkingen: