Belangrijke stap in Hoogwaterveiligheidsproject ‘Ruimte voor de Maas bij Oeffelt’
Provincie Noord-Brabant en de Provincie Limburg starten samen met verschillende partners met de aanpak van het ‘flessenhalsprobleem’ bij Oeffelt. Hierbij houden zij rekening met de landschappelijke inpassing in het kleinschalige UNESCO Maasheggengebied. De aanpak zorgt ervoor dat het waterpeil in Oeffelt 20 centimeter zakt in tijden van hoogwater. Alle betrokken regionale partijen en het ministerie van Infrastructuur en Water (IenW) over het ontwerp, ook wel de voorkeursvariant (VKV). Ook is bekend wie wat financieel bijdraagt. Het project moet in 2028 afgerond zijn.
Bij Oeffelt is de Maas door de fundamenten van de provinciale weg en de voormalige spoorlijn (het Duits Lijntje) versmald. Hierdoor is een zogenoemde ‘flessenhals’ in de Maas ontstaan. Deze stuwt het water op, wat bij extreem hoge waterstanden kan leiden tot overstromingen. Het project ‘Ruimte voor de Maas bij Oeffelt' moet ervoor zorgen dat het bij hoogwater de waterstand bij Oeffelt 20 centimeter zakt, zodat ook bij extreem hoogwater het overstromingsgevaar afneemt. Om dit te halen, richten de partners het deel tussen de winterdijk en de bedding van de Maas (ook wel uiterwaard) opnieuw in. Ook komt er een nieuwe brug. De ingreep heeft effect tot in Venlo.
Het water uit de Maas kan straks beter haar weg vinden doordat er een opening van 250 meter in het schuine oplopende deel van de provinciale weg N264 en het ‘Duits Lijntje’ richting de brug over de Maas komt. Over deze opening komt de nieuwe brug.
De aanpak heeft oog voor cultuurhistorische elementen in het gebied. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Maasheggen, het voormalig ‘Duits lijntje’ en de kazematten (een soort bunkers). “Als gemeente zijn we blij dat er een ontwerp ligt dat de instemming heeft van alle betrokken partijen, maar minstens zo belangrijk is dat het goed landt in de omgeving. Op het gebied van natuur blijft het cultuurhistorische UNESCO-Maasheggenlandschap behouden en wordt het versterkt. Dit gebeurt onder meer door de verbeterde ecologische inrichting van de nieuw aan te leggen weerd, door de aanleg van nieuwe heggen en het creëren van nieuw leefgebied voor de das. Ook is er ruimte voor recreatie”, aldus Antoinette Maas, wethouder Duurzaamheid, Natuur en Mobiliteit bij de gemeente Land van Cuijk.
In 2021 is de planuitwerkingsfase van het project gestart. In deze fase is verder gewerkt aan het voorkeursalternatief uit de verkenningsfase. Deze is verder uitgewerkt in een ontwerp of voorkeursvariant (VKV). De partners hebben daarbij gekeken naar milieueffecten, kosten, of het te realiseren is en of er voldoende steun voor het ontwerp is. Het totale budget voor het project is 50,75 miljoen euro. Het Rijk neemt de kosten voor het beheer en onderhoud van de brug en uiterwaard voor haar rekening. De partners dragen de kosten voor indexatie en risico’s en hebben hierover duidelijke afspraken gemaakt. De provincie is na oplevering van het project eigenaar van de brug.
Bij Oeffelt is de Maas door de fundamenten van de provinciale weg en de voormalige spoorlijn (het Duits Lijntje) versmald. Hierdoor is een zogenoemde ‘flessenhals’ in de Maas ontstaan. Deze stuwt het water op, wat bij extreem hoge waterstanden kan leiden tot overstromingen. Het project ‘Ruimte voor de Maas bij Oeffelt' moet ervoor zorgen dat het bij hoogwater de waterstand bij Oeffelt 20 centimeter zakt, zodat ook bij extreem hoogwater het overstromingsgevaar afneemt. Om dit te halen, richten de partners het deel tussen de winterdijk en de bedding van de Maas (ook wel uiterwaard) opnieuw in. Ook komt er een nieuwe brug. De ingreep heeft effect tot in Venlo.
Het water uit de Maas kan straks beter haar weg vinden doordat er een opening van 250 meter in het schuine oplopende deel van de provinciale weg N264 en het ‘Duits Lijntje’ richting de brug over de Maas komt. Over deze opening komt de nieuwe brug.
De aanpak heeft oog voor cultuurhistorische elementen in het gebied. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Maasheggen, het voormalig ‘Duits lijntje’ en de kazematten (een soort bunkers). “Als gemeente zijn we blij dat er een ontwerp ligt dat de instemming heeft van alle betrokken partijen, maar minstens zo belangrijk is dat het goed landt in de omgeving. Op het gebied van natuur blijft het cultuurhistorische UNESCO-Maasheggenlandschap behouden en wordt het versterkt. Dit gebeurt onder meer door de verbeterde ecologische inrichting van de nieuw aan te leggen weerd, door de aanleg van nieuwe heggen en het creëren van nieuw leefgebied voor de das. Ook is er ruimte voor recreatie”, aldus Antoinette Maas, wethouder Duurzaamheid, Natuur en Mobiliteit bij de gemeente Land van Cuijk.
In 2021 is de planuitwerkingsfase van het project gestart. In deze fase is verder gewerkt aan het voorkeursalternatief uit de verkenningsfase. Deze is verder uitgewerkt in een ontwerp of voorkeursvariant (VKV). De partners hebben daarbij gekeken naar milieueffecten, kosten, of het te realiseren is en of er voldoende steun voor het ontwerp is. Het totale budget voor het project is 50,75 miljoen euro. Het Rijk neemt de kosten voor het beheer en onderhoud van de brug en uiterwaard voor haar rekening. De partners dragen de kosten voor indexatie en risico’s en hebben hierover duidelijke afspraken gemaakt. De provincie is na oplevering van het project eigenaar van de brug.
Geen opmerkingen: