Delftse startup FieldFactors geroemd tot Top Innovator door het World Economic Forum in Davos.
FieldFactors, een startup uit Delft, is uitgekozen als Top Innovator van UpLink, het innovatieplatform van het World Economic Forum. Het innovatieve watertechnologie bedrijf iseen van de 10 wereldwijde winnaars van de Zero Water Waste challenge dit jaar. In de challenge zocht Uplink naar de meest innovatieve oplossingen in de wereld om zoetwater beschikbaar te maken. Daarom mocht Karina Peña namens de cohort vandaag presenteren bij het World Economic Forum in Davos. Naast media-aandacht en netwerk, ontvangt het bedrijf prijzengeld. In totaal is er 1,75 miljoen CHF verdeeld onder de winnaars, ongeveer 1,87 miljoen euro.
In deze challenge zocht Uplink naar de meest innovatieve oplossingen in de wereld om zoetwater beschikbaar te maken. Naar verwachting is de mondiale vraag naar zoetwater in 2030 namelijk ongeveer 40% groter dan het aanbod. Dat komt door een combinatie van bevolkingsgroei, klimaatverandering en slecht waterbeheer. De challenge was opzoek naar aquapreneurs om de complexe en onderling verbonden mondiale waterproblemen aan te pakken en oplossingen te bieden. Het doel is om op de lange termijn een grote positieve impact te hebben op de beschikbaarheid van zoetwater.
FieldFactors deed mee met haar eigen ontworpen circulaire watersysteem, BlueBloqs. Dit systeem zorgt ervoor dat regenwater in de stad kan worden hergebruikt. De groene oplossing vangt 95% op van het regenwater dat valt op locatie, zuivert het en slaat het op in de ondergrond, zodat zoetwater beschikbaar wordt voor hergebruik. Vooral gemeentes, grote bedrijven en sportclubs hebben baat bij de oplossing. FieldFactors heeft haar oplossing al liggen in Den Haag, Rotterdam, Maasluis en Pijnacker-Nootdorp. Maar ook internationaal is er veel vraag naar. Zo zijn er in Madrid ook al systemen en is er veel belangtelling uit Mexico. De jury was erg te spreken over dit innovatieve systeem, en schreef lovende woorden in het juryrapport.
De challenge is gefinancierd door HCL en ondersteund door ACWA Power, Auctionomics Inc, Bain and Company, Grundfos, International Financial Corporation - World Bank Group, Jacobs, 2030 Water Resources Group, Bayer, Incofin Investment Management, DCVC en LG Sonic.
In deze challenge zocht Uplink naar de meest innovatieve oplossingen in de wereld om zoetwater beschikbaar te maken. Naar verwachting is de mondiale vraag naar zoetwater in 2030 namelijk ongeveer 40% groter dan het aanbod. Dat komt door een combinatie van bevolkingsgroei, klimaatverandering en slecht waterbeheer. De challenge was opzoek naar aquapreneurs om de complexe en onderling verbonden mondiale waterproblemen aan te pakken en oplossingen te bieden. Het doel is om op de lange termijn een grote positieve impact te hebben op de beschikbaarheid van zoetwater.
FieldFactors deed mee met haar eigen ontworpen circulaire watersysteem, BlueBloqs. Dit systeem zorgt ervoor dat regenwater in de stad kan worden hergebruikt. De groene oplossing vangt 95% op van het regenwater dat valt op locatie, zuivert het en slaat het op in de ondergrond, zodat zoetwater beschikbaar wordt voor hergebruik. Vooral gemeentes, grote bedrijven en sportclubs hebben baat bij de oplossing. FieldFactors heeft haar oplossing al liggen in Den Haag, Rotterdam, Maasluis en Pijnacker-Nootdorp. Maar ook internationaal is er veel vraag naar. Zo zijn er in Madrid ook al systemen en is er veel belangtelling uit Mexico. De jury was erg te spreken over dit innovatieve systeem, en schreef lovende woorden in het juryrapport.
De challenge is gefinancierd door HCL en ondersteund door ACWA Power, Auctionomics Inc, Bain and Company, Grundfos, International Financial Corporation - World Bank Group, Jacobs, 2030 Water Resources Group, Bayer, Incofin Investment Management, DCVC en LG Sonic.
Geen opmerkingen: