Deel Vollenhoventunnel mogelijk door hoge grondwaterstand omhooggeduwd
Een deel van de Vollenhoventunnel in de A28, ter hoogte van de Utrechtseweg in Zeist, is enkele millimeters omhooggekomen. Op dit moment is de aanname dat door de extreem hoge grondwaterstand een tunneldeel omhoog is gekomen.
Deze extreem hoge waterstand werd veroorzaakt door de hevige regenval van de laatste maanden. Ook zijn mogelijk ankers in de paalfundering stuk. In de komende dagen treffen we maatregelen om de situatie te stabiliseren. Dit zal mogelijk hinder opleveren.
Om te voorkomen dat de tunneldelen in de A28 verder omhoog komen en om deze te stabiliseren, plaatst Rijkswaterstaat in de nacht van 12 op 13 januari 2024 op de vluchtstrook in beide richtingen een barrier. Begin volgende week worden hier als tegenwicht grote betonblokken achter geplaatst. Door het gewicht hiervan worden de tunneldelen gestabiliseerd.
Rijkswaterstaat heeft naar aanleiding van problemen met de fundering van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek in 2023 onderzoek uitgevoerd. Dit om te achterhalen of er meer tunnels zijn met een vergelijkbare funderingsconstructie, die mogelijk een vergelijkbaar risico opleveren. Uit dat onderzoek kwam onder andere de Vollenhoventunnel in de A28 bij Zeist in beeld.
Deze extreem hoge waterstand werd veroorzaakt door de hevige regenval van de laatste maanden. Ook zijn mogelijk ankers in de paalfundering stuk. In de komende dagen treffen we maatregelen om de situatie te stabiliseren. Dit zal mogelijk hinder opleveren.
Om te voorkomen dat de tunneldelen in de A28 verder omhoog komen en om deze te stabiliseren, plaatst Rijkswaterstaat in de nacht van 12 op 13 januari 2024 op de vluchtstrook in beide richtingen een barrier. Begin volgende week worden hier als tegenwicht grote betonblokken achter geplaatst. Door het gewicht hiervan worden de tunneldelen gestabiliseerd.
Rijkswaterstaat heeft naar aanleiding van problemen met de fundering van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek in 2023 onderzoek uitgevoerd. Dit om te achterhalen of er meer tunnels zijn met een vergelijkbare funderingsconstructie, die mogelijk een vergelijkbaar risico opleveren. Uit dat onderzoek kwam onder andere de Vollenhoventunnel in de A28 bij Zeist in beeld.
Geen opmerkingen: