Regio Utrecht stimuleert meer goederenvervoer over water
De gemeenten Nieuwegein, Stichtse Vecht en Utrecht, de provincie Utrecht en Parkmanagement Lage Weide gaan meer goederenvervoer over water stimuleren. Hiermee wil de regio drukke wegen ontlasten en een positieve bijdrage leveren aan het klimaat en schone lucht.
De wegen in Utrecht raken steeds voller. Met een groeiende stad wil nen daar niet meer logistieke bewegingen aan toevoegen. Op het water is nog ruimte genoeg, maar dat is niet altijd bekend bij bedrijven of ze weten nog niet hoe ze dat kunnen inzetten.
De ondertekenende partijen kijken daarom wat ondernemers en logistieke bedrijven nodig hebben om hun goederen meer via water in plaats van over de weg te vervoeren. Dit doen ze door eerst uit te zoeken welke goederen daarvoor geschikt zijn, ten tweede of het financieel haalbaar is en ten derde of het praktisch uitvoerbaar is. Op basis daarvan worden pilots gestart met als doel het uitgroeien naar een structurele, dagelijkse stroom van goederen over water.
Vervoer over water is niet nieuw voor de regio Utrecht. Horeca wordt in de stad Utrecht deels al via water beleverd en afval wordt opgehaald met schepen. Verder is in 2022 bijvoorbeeld het bouwafval en een deel van het materiaal voor de bouw van appartementen aan de Oudegracht via elektrische boten vervoerd. Deze ervaringen laten zien dat er veel voordelen zitten aan vervoer over water. Zo zijn voor genoemd bouwproject bijna 500 diesel voertuigbewegingen bespaard door 39 keer volledig elektrisch te varen. Dit bespaart bijna 6.000 kg aan CO2-uitstoot. Ook andere projecten laten grote winsten zien op het aantal bewegingen en CO2-uitstoot.
De wegen in Utrecht raken steeds voller. Met een groeiende stad wil nen daar niet meer logistieke bewegingen aan toevoegen. Op het water is nog ruimte genoeg, maar dat is niet altijd bekend bij bedrijven of ze weten nog niet hoe ze dat kunnen inzetten.
De ondertekenende partijen kijken daarom wat ondernemers en logistieke bedrijven nodig hebben om hun goederen meer via water in plaats van over de weg te vervoeren. Dit doen ze door eerst uit te zoeken welke goederen daarvoor geschikt zijn, ten tweede of het financieel haalbaar is en ten derde of het praktisch uitvoerbaar is. Op basis daarvan worden pilots gestart met als doel het uitgroeien naar een structurele, dagelijkse stroom van goederen over water.
Vervoer over water is niet nieuw voor de regio Utrecht. Horeca wordt in de stad Utrecht deels al via water beleverd en afval wordt opgehaald met schepen. Verder is in 2022 bijvoorbeeld het bouwafval en een deel van het materiaal voor de bouw van appartementen aan de Oudegracht via elektrische boten vervoerd. Deze ervaringen laten zien dat er veel voordelen zitten aan vervoer over water. Zo zijn voor genoemd bouwproject bijna 500 diesel voertuigbewegingen bespaard door 39 keer volledig elektrisch te varen. Dit bespaart bijna 6.000 kg aan CO2-uitstoot. Ook andere projecten laten grote winsten zien op het aantal bewegingen en CO2-uitstoot.
Geen opmerkingen: