Amsterdamse scholieren krijgen les over zeespiegelstijging
Het is zeventig jaar geleden dat in Zeeland de Watersnoodramp plaatsvond. En hoewel de meeste Nederlanders ervan overtuigd zijn dat het zo ver niet meer zal komen, wordt het risico op overstromingen in Nederland groter nu de zeespiegel stijgt.
Onderzoekers van de HvA hebben samen met het KNMI een lesmethode ontwikkeld om middelbare scholieren en ouders inzicht te bieden in zeespiegelstijging, en hen te laten nadenken over oplossingen. Het lespakket is de afgelopen maanden ingezet bij 140 leerlingen van het Vierde Gymnasium in Amsterdam.
Het lesmateriaal besteedt aandacht zeespiegelstijging en de gevolgen voor de eigen omgeving, en biedt daarnaast een aantal creatieve werkvormen. Deze werkvormen doen een beroep op de verbeelding, en stimuleren de dialoog, ook tussen generaties. In de aardrijkskundeles leren de derdeklassers allereerst de vier aanpassingsscenario’s van Deltares kennen. Deze scenario’s tonen hoe Nederland eruit komt te zien als de zeespiegel sterk is gestegen; ze variëren van het versterken van dijken en de kustlinie, tot het meebewegen met de zee.
Vervolgens maken de scholieren op basis van één van deze scenario’s een toekomstvisualisatie van hun eigen leefomgeving, door een foto van hun huis te uploaden, die ze met visuele effecten bewerken (bijvoorbeeld bruggen of zware regenval). Daarnaast schrijven de leerlingen in groepjes een verhaal over de toekomst, dat ze ook delen met hun (groot)ouders. Tot slot bedenken de leerlingen een creatief middel, of een podcast of verkeersbord, waarmee ze het gesprek aangaan met hun opvoeders en klasgenoten.
Zes derde klassen van het Vierde Gymnasium (140 leerlingen) zijn de afgelopen maanden aan de slag gegaan met de opdrachten. Dat leverde veel originele verhalen en ontwerpen op. Eén groepje heeft als communicatiemiddel bijvoorbeeld een reclamespotje gemaakt voor oordopjes. Zij hadden zich verdiept in het scenario van versterking van de dijken, waarbij in de toekomst ook heel grote pompinstallaties het water richting zee pompen. Als je daarnaast woont, moet je goede oordopjes hebben, zo redeneerden de leerlingen.
Onderzoekers van de HvA hebben samen met het KNMI een lesmethode ontwikkeld om middelbare scholieren en ouders inzicht te bieden in zeespiegelstijging, en hen te laten nadenken over oplossingen. Het lespakket is de afgelopen maanden ingezet bij 140 leerlingen van het Vierde Gymnasium in Amsterdam.
Het lesmateriaal besteedt aandacht zeespiegelstijging en de gevolgen voor de eigen omgeving, en biedt daarnaast een aantal creatieve werkvormen. Deze werkvormen doen een beroep op de verbeelding, en stimuleren de dialoog, ook tussen generaties. In de aardrijkskundeles leren de derdeklassers allereerst de vier aanpassingsscenario’s van Deltares kennen. Deze scenario’s tonen hoe Nederland eruit komt te zien als de zeespiegel sterk is gestegen; ze variëren van het versterken van dijken en de kustlinie, tot het meebewegen met de zee.
Vervolgens maken de scholieren op basis van één van deze scenario’s een toekomstvisualisatie van hun eigen leefomgeving, door een foto van hun huis te uploaden, die ze met visuele effecten bewerken (bijvoorbeeld bruggen of zware regenval). Daarnaast schrijven de leerlingen in groepjes een verhaal over de toekomst, dat ze ook delen met hun (groot)ouders. Tot slot bedenken de leerlingen een creatief middel, of een podcast of verkeersbord, waarmee ze het gesprek aangaan met hun opvoeders en klasgenoten.
Zes derde klassen van het Vierde Gymnasium (140 leerlingen) zijn de afgelopen maanden aan de slag gegaan met de opdrachten. Dat leverde veel originele verhalen en ontwerpen op. Eén groepje heeft als communicatiemiddel bijvoorbeeld een reclamespotje gemaakt voor oordopjes. Zij hadden zich verdiept in het scenario van versterking van de dijken, waarbij in de toekomst ook heel grote pompinstallaties het water richting zee pompen. Als je daarnaast woont, moet je goede oordopjes hebben, zo redeneerden de leerlingen.
Geen opmerkingen: