Waterbus onderweg naar duurzamer vervoer over water
In de afgelopen maanden is de eerste van twee Waterbussen voorzien van een nabehandelingsinstallatie voor uitlaatgassen. Met deze techniek is het mogelijk om de uitstoot van deze schepen te verminderen. Gedeputeerde Rik Janssen gaf Waterbus de Witte de With op 7 maart 2019 een eigen keurmerk 'Koers op Groen'.
Het onderzoek naar de mogelijkheden van het verduurzamen van de Waterbusvloot en de realisatie van de inbouw van deze naschakeltechniek werd mede mogelijk gemaakt door een subsidie uit het Actieprogramma luchtkwaliteit van de provincie Zuid-Holland. De schepen met naschakeltechniek zijn duidelijk te herkennen aan hun deels groene schoorstenen. De uitlaatgassen worden gefilterd en behandeld met SCR katalysatoren en roetfilters. Op die manier wordt de uitstoot van uitlaatgassen verminderd. “Een goede stap richting een duurzamere vloot”, aldus gedeputeerde Janssen.
"Als grootste openbaar vervoerder over water vervoeren wij jaarlijks bijna 2 miljoen reizigers. Deze reizigers verwachten dat ook wij ons steentje gaan bijdragen aan een schoner milieu", stelt Eric Schipper, algemeen directeur van Aquabus B.V. ‘Daarom hebben we TNO Delft laten onderzoeken hoe wij onze Waterbussen het beste kunnen verduurzamen’.
Het huidige contract voor de Waterbuslijnen tussen Rotterdam en de Drechtsteden loopt af op 31 december 2021. Daarom zoeken de provincie Zuid-Holland en Drechtsteden naar een flexibele, duurzame en innovatieve vervoerder, die met ingang van 1 januari 2022 het personenvervoer over water tussen Rotterdam en de Drechtsteden kan en wil verzorgen. De start van een nieuwe contractperiode per 1 januari 2022 is voor de provincie Zuid-Holland een goed moment om het ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ van deze vervoersvorm scherp te stellen. Wat de provincie Zuid-Holland betreft moet het slimmer, schoner en sterker. De provincie wil de bereikbaarheid over water verbeteren (slimmer), duurzaam en innovatief vervoer stimuleren (schoner) en oeverlocaties beter toegankelijk maken (sterker).
Het onderzoek naar de mogelijkheden van het verduurzamen van de Waterbusvloot en de realisatie van de inbouw van deze naschakeltechniek werd mede mogelijk gemaakt door een subsidie uit het Actieprogramma luchtkwaliteit van de provincie Zuid-Holland. De schepen met naschakeltechniek zijn duidelijk te herkennen aan hun deels groene schoorstenen. De uitlaatgassen worden gefilterd en behandeld met SCR katalysatoren en roetfilters. Op die manier wordt de uitstoot van uitlaatgassen verminderd. “Een goede stap richting een duurzamere vloot”, aldus gedeputeerde Janssen.
"Als grootste openbaar vervoerder over water vervoeren wij jaarlijks bijna 2 miljoen reizigers. Deze reizigers verwachten dat ook wij ons steentje gaan bijdragen aan een schoner milieu", stelt Eric Schipper, algemeen directeur van Aquabus B.V. ‘Daarom hebben we TNO Delft laten onderzoeken hoe wij onze Waterbussen het beste kunnen verduurzamen’.
Het huidige contract voor de Waterbuslijnen tussen Rotterdam en de Drechtsteden loopt af op 31 december 2021. Daarom zoeken de provincie Zuid-Holland en Drechtsteden naar een flexibele, duurzame en innovatieve vervoerder, die met ingang van 1 januari 2022 het personenvervoer over water tussen Rotterdam en de Drechtsteden kan en wil verzorgen. De start van een nieuwe contractperiode per 1 januari 2022 is voor de provincie Zuid-Holland een goed moment om het ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ van deze vervoersvorm scherp te stellen. Wat de provincie Zuid-Holland betreft moet het slimmer, schoner en sterker. De provincie wil de bereikbaarheid over water verbeteren (slimmer), duurzaam en innovatief vervoer stimuleren (schoner) en oeverlocaties beter toegankelijk maken (sterker).
Geen opmerkingen: