Sneller op je bestemming door innovatieve aanpassing op bruggen
Tijdwinst voor automobilisten en de scheepvaart. Dat is het resultaat van een nieuw systeem – het brugmanagementsysteem – dat de provincie Noord-Holland vorig jaar lanceerde op al haar bruggen en sluizen. Woensdag 14 december tekenden ook de gemeenten Amsterdam (Waternet), Haarlemmermeer en Haarlem en Rijkswaterstaat voor de aansluiting van hun bruggen op het Brug Management Systeem van de provincie Noord-Holland.
Het Brug Management Systeem (BMS) adviseert de brugbedienaar een brug te openen aan de hand van gegevens over het weg-, water- en treinverkeer. Het systeem combineert data uit diverse bronnen, zoals van schepen en ov-bussen die zijn uitgerust met een ‘track and trace-systeem’ en van service providers, die data over het wegverkeer delen. Daarnaast zijn er gegevens van de verkeerscentrale van de provincie, waar wegen met camera’s worden gemonitord. Voor het eerst worden dergelijke data op deze brede schaal gecombineerd en gebruikt om de brugopeningen te optimaliseren.
Het systeem is beschikbaar voor alle organisaties die bruggen bedienen. De provincie werkt samen met andere overheden om tijdwinst te realiseren voor het wegverkeer en de scheepvaart. Nu sluit zij een overeenkomst af met Rijkswaterstaat en de gemeenten Amsterdam (Waternet), Haarlemmermeer en Haarlem, samen goed voor 70 bruggen en sluizen. In 2017 zullen ongeveer 130 bruggen in Noord-Holland aangesloten zijn op het Brug Management Systeem.
Het BMS is onderdeel van het project ‘Blauwe Golf’ waarmee een betere doorstroming op de weg en het water wordt bereikt. Onderzoek laat zien dat de wachttijd voor het wegverkeer door dit project in het jaar 2014 al fors afnam. Aanpassingen aan de bedientijden van Rijksbruggen zorgden bijvoorbeeld bij de Kaagbrug (A44) voor een daling van de wachttijd voor het wegverkeer met 45%. Bij de Rijksbrug van de A9 over zijkanaal C daalde de wachttijd met gemiddeld 15%, terwijl de brug vaker open ging. Voor de scheepvaart is de doorvaart via de ‘westelijke staande mastroute’ doordeweeks verkort van 9 uur naar 4,5 uur.
Het Brug Management Systeem (BMS) adviseert de brugbedienaar een brug te openen aan de hand van gegevens over het weg-, water- en treinverkeer. Het systeem combineert data uit diverse bronnen, zoals van schepen en ov-bussen die zijn uitgerust met een ‘track and trace-systeem’ en van service providers, die data over het wegverkeer delen. Daarnaast zijn er gegevens van de verkeerscentrale van de provincie, waar wegen met camera’s worden gemonitord. Voor het eerst worden dergelijke data op deze brede schaal gecombineerd en gebruikt om de brugopeningen te optimaliseren.
Het systeem is beschikbaar voor alle organisaties die bruggen bedienen. De provincie werkt samen met andere overheden om tijdwinst te realiseren voor het wegverkeer en de scheepvaart. Nu sluit zij een overeenkomst af met Rijkswaterstaat en de gemeenten Amsterdam (Waternet), Haarlemmermeer en Haarlem, samen goed voor 70 bruggen en sluizen. In 2017 zullen ongeveer 130 bruggen in Noord-Holland aangesloten zijn op het Brug Management Systeem.
Het BMS is onderdeel van het project ‘Blauwe Golf’ waarmee een betere doorstroming op de weg en het water wordt bereikt. Onderzoek laat zien dat de wachttijd voor het wegverkeer door dit project in het jaar 2014 al fors afnam. Aanpassingen aan de bedientijden van Rijksbruggen zorgden bijvoorbeeld bij de Kaagbrug (A44) voor een daling van de wachttijd voor het wegverkeer met 45%. Bij de Rijksbrug van de A9 over zijkanaal C daalde de wachttijd met gemiddeld 15%, terwijl de brug vaker open ging. Voor de scheepvaart is de doorvaart via de ‘westelijke staande mastroute’ doordeweeks verkort van 9 uur naar 4,5 uur.
Geen opmerkingen: