Nederlanders laten Man’s betonnen cruiseterminal drijven
Het Nederlandse ingenieurs & constructiebureau FDN heeft een 350 meter lange, drijvende, betonnen cruiseterminal ontworpen voor het Britse Isle of Man. Het gevaarte wordt 12 meter hoog en 25 meter breed en bevat allerlei voorzieningen zoals een parkeergarage voor 600 auto’s, wegen, kantoren, aankomst- en vertrekhallen.
Het is eigenlijk een betonnen wolkenkrabber op zijn kant, zegt directeur Dil Tirimanna van FDN. De drijvende terminal krijgt zijvinnen en wordt vastgelegd aan ankers om voor stabiliteit te zorgen onder wilde zeecondities. Door zijn breedte fungeert de terminal ook als golfbreker tegen de soms 4,5 meter hoge golven bij het eiland. De terminal wordt via een 90 meter lange brug van ultrahogesterktebeton (UHSB) verbonden met het land.
Eerder ontwierp het ingenieursteam van FDN een dergelijke terminal en een drijvende haven voor de Noorse hoofdstad Oslo en drijvende betonnen golfbrekers voor de havens van het Griekse Messolonghi en het Turkse Gokova Ören. De havenautoriteiten en het bestuur van Isle of Man zijn enthousiast over de drijvende terminal en besluiten naar verwachting dit jaar over te gaan tot de bouw. Daarmee kan het eiland het aantal toeristen dat via cruiseschepen aan wal komt vertienvoudigen. Die passagiers kunnen dankzij de drijvende terminal meteen vanaf de loopplank in de bus stappen.
Wereldwijd kiezen steeds meer havensteden voor drijvende betonnen constructies als duurzame oplossing, merkt FDN. Die voorkomen dat de bodem en sedimentaanvoer in kwetsbare kustgebieden wordt verstoord. Bij havens en resorts in natuurgebieden kunnen de constructies elders gebouwd worden en dan over water naar de plek van bestemming worden gebracht. Ook bij diepere havens, zoals de honderd meter diepe fjord bij Oslo, is drijvend beton een alternatief voor standaard kades.
Het hogesterktebeton dat FDN gebruikt is goed bestand tegen agressieve condities op zee en gaat zeker honderd jaar mee. ,,Dit soort drijvende constructies zijn al zestien jaar onze specialiteit,” vertelt Tirimanna. ,,Dat die nog niet op grote schaal worden toegepast is een kwestie van onbekendheid en twijfels over de kwaliteit van beton. Die kwaliteit is echter aanzienlijke verbeterd, zodat de risico’s van bijvoorbeeld doorlekken minimaal zijn. Nu milieu, duurzaamheid en CO₂-footprint steeds belangrijker worden is drijvend beton vaak de meest geschikte toepassing.”
FDN maakte wereldwijd naam met zijn bruggen van ultrahogesterktebeton (UHSB), dat ultradun is en toch tien keer zo sterk als traditioneel beton. Voor UHSB-bruggen in Rotterdam en Eindhoven ontving het bureau diverse nationale en internationale awards. In 2015 testte FDN dit ‘sterkste beton ter wereld’ door een 35 ton zware truck over een 45 millimeter dikke betonplaat te laten rijden.
Het is eigenlijk een betonnen wolkenkrabber op zijn kant, zegt directeur Dil Tirimanna van FDN. De drijvende terminal krijgt zijvinnen en wordt vastgelegd aan ankers om voor stabiliteit te zorgen onder wilde zeecondities. Door zijn breedte fungeert de terminal ook als golfbreker tegen de soms 4,5 meter hoge golven bij het eiland. De terminal wordt via een 90 meter lange brug van ultrahogesterktebeton (UHSB) verbonden met het land.
Eerder ontwierp het ingenieursteam van FDN een dergelijke terminal en een drijvende haven voor de Noorse hoofdstad Oslo en drijvende betonnen golfbrekers voor de havens van het Griekse Messolonghi en het Turkse Gokova Ören. De havenautoriteiten en het bestuur van Isle of Man zijn enthousiast over de drijvende terminal en besluiten naar verwachting dit jaar over te gaan tot de bouw. Daarmee kan het eiland het aantal toeristen dat via cruiseschepen aan wal komt vertienvoudigen. Die passagiers kunnen dankzij de drijvende terminal meteen vanaf de loopplank in de bus stappen.
Wereldwijd kiezen steeds meer havensteden voor drijvende betonnen constructies als duurzame oplossing, merkt FDN. Die voorkomen dat de bodem en sedimentaanvoer in kwetsbare kustgebieden wordt verstoord. Bij havens en resorts in natuurgebieden kunnen de constructies elders gebouwd worden en dan over water naar de plek van bestemming worden gebracht. Ook bij diepere havens, zoals de honderd meter diepe fjord bij Oslo, is drijvend beton een alternatief voor standaard kades.
Het hogesterktebeton dat FDN gebruikt is goed bestand tegen agressieve condities op zee en gaat zeker honderd jaar mee. ,,Dit soort drijvende constructies zijn al zestien jaar onze specialiteit,” vertelt Tirimanna. ,,Dat die nog niet op grote schaal worden toegepast is een kwestie van onbekendheid en twijfels over de kwaliteit van beton. Die kwaliteit is echter aanzienlijke verbeterd, zodat de risico’s van bijvoorbeeld doorlekken minimaal zijn. Nu milieu, duurzaamheid en CO₂-footprint steeds belangrijker worden is drijvend beton vaak de meest geschikte toepassing.”
FDN maakte wereldwijd naam met zijn bruggen van ultrahogesterktebeton (UHSB), dat ultradun is en toch tien keer zo sterk als traditioneel beton. Voor UHSB-bruggen in Rotterdam en Eindhoven ontving het bureau diverse nationale en internationale awards. In 2015 testte FDN dit ‘sterkste beton ter wereld’ door een 35 ton zware truck over een 45 millimeter dikke betonplaat te laten rijden.
Geen opmerkingen: