setec en Royal HaskoningDHV winnen opdracht voor grootste waterbouwproject Frankrijk
Advies- en ingenieursbureaus setec en Royal HaskoningDHV zijn door de Franse waterwegenautoriteit VNF geselecteerd voor het projectmanagement en ontwerp voor een 107 kilometer lang nieuw kanaal dat Frankrijk een betere aansluiting moet geven op het Belgische en Nederlandse waterwegennet.
Het gaat om het Canal Seine-Nord Europe dat de Seine boven Parijs zal verbinden met de Schelde bij Lille. Naar het nieuwe kanaal is lang uitgekeken door de internationale watertransportsector en de Europese Unie. Het is geschikt voor dubbele duwbakken tot 200 meter lang met een capaciteit tot 4400 ton (klasse 5 schepen).
Het kanaal verhelpt een belangrijk knelpunt van het Europese binnenvaartnetwerk en biedt nieuwe mogelijkheden voor vervoer over water en toerisme. Dankzij het kanaal kan vracht straks op een duurzame manier het centrum van grote stedelijke gebieden bereiken in Noord-Europa. Vracht hoeft niet meer over de weg en files nemen af. Het kanaal versterkt bovendien de concurrentiepositie van de industrie door de toegang tot zes zeehavens, zorgt voor een grotere betrouwbaarheid en lagere kosten voor de binnenvaart.
Het kanaal wordt 107 kilometer lang, 54 meter breed, 4,5 meter diep en krijgt zes sluizen en drie aquaducten. Voor het kanaal zal 55 miljoen kubieke meter grond worden verzet.
Het gaat om het Canal Seine-Nord Europe dat de Seine boven Parijs zal verbinden met de Schelde bij Lille. Naar het nieuwe kanaal is lang uitgekeken door de internationale watertransportsector en de Europese Unie. Het is geschikt voor dubbele duwbakken tot 200 meter lang met een capaciteit tot 4400 ton (klasse 5 schepen).
Het kanaal verhelpt een belangrijk knelpunt van het Europese binnenvaartnetwerk en biedt nieuwe mogelijkheden voor vervoer over water en toerisme. Dankzij het kanaal kan vracht straks op een duurzame manier het centrum van grote stedelijke gebieden bereiken in Noord-Europa. Vracht hoeft niet meer over de weg en files nemen af. Het kanaal versterkt bovendien de concurrentiepositie van de industrie door de toegang tot zes zeehavens, zorgt voor een grotere betrouwbaarheid en lagere kosten voor de binnenvaart.
Het kanaal wordt 107 kilometer lang, 54 meter breed, 4,5 meter diep en krijgt zes sluizen en drie aquaducten. Voor het kanaal zal 55 miljoen kubieke meter grond worden verzet.
Geen opmerkingen: