RWS en TNO zetten ontwikkeling slimme brugtechnologie door
Rijkswaterstaat en TNO gaan samen werken aan de doorontwikkeling van de “Slimme brug”. Hiervoor wordt de pilot op de Van Brienenoordbrug uitgebreid en verlengd tot 2017. Rijkswaterstaat heeft besloten deze vervolgfase te financieren. Doel van deze innovatie is om de gebruiksduur van grote stalen bruggen te verlengen doordat de nieuwe meetmethode preciezer de conditie van het staal bepaalt. Ook geeft het monitoringsysteem aan wanneer groot onderhoud of een renovatie nodig is, waardoor minder vaak hoeft te worden geïnspecteerd. Dit bespaart veel geld en vermindert de overlast voor het verkeer.
Om kleine scheurtjes in de stalen rijdekken van bruggen te ontdekken, ontwikkelde TNO een geavanceerd monitoringsysteem. Na een eerste ontwerp op de tekentafel en testen in het laboratorium, zijn in 2013 en 2014 een proeven op de Van Brienenoordbrug uitgevoerd.
Op basis van het monitoringssysteem krijgt de beheerder nauwkeuriger inzicht in de huidige én toekomstige toestand van een brug. In de huidige situatie rekenen constructeurs met een ruime veiligheidsmarge om te bepalen wanneer het staal aan onderhoud toe is. De nieuwe methode geeft een veel preciezer inzicht in de conditie van het staal. Hierdoor hoeven minder vaak voor het verkeer hinderlijke inspecties te worden uitgevoerd en kan exacter berekend worden wanneer renovatie van een brugdek moet plaatsvinden en kan renovatie bovendien later in de tijd plaatsvinden. Deze ontwikkeling staat los van het al geplande reguliere onderhoud aan de Van Brienenoordbrug.
Om kleine scheurtjes in de stalen rijdekken van bruggen te ontdekken, ontwikkelde TNO een geavanceerd monitoringsysteem. Na een eerste ontwerp op de tekentafel en testen in het laboratorium, zijn in 2013 en 2014 een proeven op de Van Brienenoordbrug uitgevoerd.
Op basis van het monitoringssysteem krijgt de beheerder nauwkeuriger inzicht in de huidige én toekomstige toestand van een brug. In de huidige situatie rekenen constructeurs met een ruime veiligheidsmarge om te bepalen wanneer het staal aan onderhoud toe is. De nieuwe methode geeft een veel preciezer inzicht in de conditie van het staal. Hierdoor hoeven minder vaak voor het verkeer hinderlijke inspecties te worden uitgevoerd en kan exacter berekend worden wanneer renovatie van een brugdek moet plaatsvinden en kan renovatie bovendien later in de tijd plaatsvinden. Deze ontwikkeling staat los van het al geplande reguliere onderhoud aan de Van Brienenoordbrug.
Geen opmerkingen: