Beleef Deltawerken op de fiets met Tour de Delta
Op zondag 21 juni organiseert Beleef de Deltaroute de Tour de Delta 2015. Twee weken voor de start van de Tour kan iedereen die van fietsen houdt ervaren hoe het is om over de Deltawerken te fietsen en te finishen op Neeltje Jans. De fietstocht is bedoeld om de Deltawerken en Nederland op de kaart te zetten als wereldleider in watermanagement. Drie oud wereldkampioenes Leontien van Moorsel, Keetie van Oostenhage en Tineke Fopma, onderstrepen met hun deelname het belang van de Deltawerken voor een goed beschermd Nederland tegen overstromingen.
De deelnemers van de Tour de Delta beproeven een markant stuk van de Tour de France-route in Nederland, namelijk het stuk dat over de Deltawerken in Zuid Holland en Zeeland loopt. Tour de Delta is onderdeel van Beleef de Deltaroute.
Er is een familie- en vriendentocht en een ontspannende/educatieve route van 40 km. De route is vormgegeven als een fietsrally die je in kleine groepjes aflegt met onderweg kennis- en vaardigheidsopdrachten over wat er allemaal bij komt kijken om in Nederland elke dag droge voeten te houden. En er is een sportieve tocht van 110 km voor de semiprofessionele fietsers.
Vanuit Zeeland en Zuid-Holland doen aan de 110 km tocht ook zeer jonge wielrenners mee. Zij zijn tussen de 11 en 14 jaar oud en rijden deze afstand waarschijnlijk in 3,5 uur. Leontien van Moorsel zal samen met hen starten. Vanuit Zuid-Holland zullen de jeugd wielrentalenten Arjan Bosma en Flavio Moretti uit Zeeland meedoen.
De start en finish voor beide Tour de Delta-tochten zal plaatsvinden op Neeltje Jans. Net als de Tour de France-wielrenners op 5 juli worden hier tussen 14.00 uur en 14.30 de winnaars gehuldigd na de onthulling van het eerste deltafotopunt bij de Kroon van de Deltawerken. Dit is gemaakt door kunstproducent Mothership (bekend van Markthal in Rotterdam). Het is een fotopunt dat laat zien dat Nederland een bijzonder (water)land is met 13 Deltawerken. Op 5 juli vindt een bijzondere finish in zee plaats in Zeeland.
De eerste foto’s die daar gemaakt worden, vormen het startschot voor de fotowedstrijd 'Mijn Deltaroutemoment'. De wedstrijd loopt van 21 juni tot en met 31 juli. Vanaf dat moment kan iedereen zijn of haar Deltaroutemoment naar de website Jouwdeltaroutemoment.nl (live vanaf 21 juni) uploaden en stemmen verzamelen. De hoofdprijs is een helikoptervlucht van een half uur over de Deltawerken voor twee personen, aangeboden door Prince Helicopters.
Deze dag zijn ook de slogans te zien aan de buitenzijde van het Topshuis. De centrale slogan 'BRING IN THE DUTCH!' is voor, tijdens en na de Tour de France erop gericht om in Nederland én het buitenland duidelijk te maken dat Nederlanders al vanuit het verleden watermanagementexperts bij uitstek zijn. Met Engelse woordspelingen in prikkelende quotes wordt de aandacht getrokken. ‘BRING IN THE DUTCH!’ hangt zichtbaar aan de buitenzijde van het ir. J.W. Topshuis. Vanaf 21 juni zullen teksten ook zichtbaar zijn op Brouwersdam en Haringvlietsluizen.
De deelnemers van de Tour de Delta beproeven een markant stuk van de Tour de France-route in Nederland, namelijk het stuk dat over de Deltawerken in Zuid Holland en Zeeland loopt. Tour de Delta is onderdeel van Beleef de Deltaroute.
Er is een familie- en vriendentocht en een ontspannende/educatieve route van 40 km. De route is vormgegeven als een fietsrally die je in kleine groepjes aflegt met onderweg kennis- en vaardigheidsopdrachten over wat er allemaal bij komt kijken om in Nederland elke dag droge voeten te houden. En er is een sportieve tocht van 110 km voor de semiprofessionele fietsers.
Vanuit Zeeland en Zuid-Holland doen aan de 110 km tocht ook zeer jonge wielrenners mee. Zij zijn tussen de 11 en 14 jaar oud en rijden deze afstand waarschijnlijk in 3,5 uur. Leontien van Moorsel zal samen met hen starten. Vanuit Zuid-Holland zullen de jeugd wielrentalenten Arjan Bosma en Flavio Moretti uit Zeeland meedoen.
De start en finish voor beide Tour de Delta-tochten zal plaatsvinden op Neeltje Jans. Net als de Tour de France-wielrenners op 5 juli worden hier tussen 14.00 uur en 14.30 de winnaars gehuldigd na de onthulling van het eerste deltafotopunt bij de Kroon van de Deltawerken. Dit is gemaakt door kunstproducent Mothership (bekend van Markthal in Rotterdam). Het is een fotopunt dat laat zien dat Nederland een bijzonder (water)land is met 13 Deltawerken. Op 5 juli vindt een bijzondere finish in zee plaats in Zeeland.
De eerste foto’s die daar gemaakt worden, vormen het startschot voor de fotowedstrijd 'Mijn Deltaroutemoment'. De wedstrijd loopt van 21 juni tot en met 31 juli. Vanaf dat moment kan iedereen zijn of haar Deltaroutemoment naar de website Jouwdeltaroutemoment.nl (live vanaf 21 juni) uploaden en stemmen verzamelen. De hoofdprijs is een helikoptervlucht van een half uur over de Deltawerken voor twee personen, aangeboden door Prince Helicopters.
Deze dag zijn ook de slogans te zien aan de buitenzijde van het Topshuis. De centrale slogan 'BRING IN THE DUTCH!' is voor, tijdens en na de Tour de France erop gericht om in Nederland én het buitenland duidelijk te maken dat Nederlanders al vanuit het verleden watermanagementexperts bij uitstek zijn. Met Engelse woordspelingen in prikkelende quotes wordt de aandacht getrokken. ‘BRING IN THE DUTCH!’ hangt zichtbaar aan de buitenzijde van het ir. J.W. Topshuis. Vanaf 21 juni zullen teksten ook zichtbaar zijn op Brouwersdam en Haringvlietsluizen.
Geen opmerkingen: