Inspectie Waalbrug kost meer tijd
De inspectie van de Waalbrug in Nijmegen vergt meer tijd dan in eerste instantie verwacht. Het op een veilige manier inspecteren van de onderkant van de brug kost meer tijd. De harde wind bemoeilijkt de inspectie. Op basis van de inspectiewerkzaamheden van dinsdag is de planning aangepast. Inspecteurs van het ingenieursbureau, dat in opdracht van Rijkswaterstaat de brug onderzoekt, hebben tot en met zaterdag 11 januari nodig om inspecties vanaf de brug zorgvuldig uit te kunnen voeren. Het verkeer dient tot en met zaterdag rekening te houden met hinder.
De verkeersoverlast is tot nu toe beperkt. Dinsdag was er helemaal geen file. Woensdagochtend was er drukte staduitwaarts, omdat slechts één rijstrook in die richting beschikbaar is. De verwachting is dat vrijdag de meeste hinder plaatsvindt, omdat dan in beide richtingen slechts één rijstrook open is. Op dat moment is het verkeersaanbod op de brug echter relatief laag.
Helemaal buiten de spits werken, is geen optie omdat er voor de inspecties daglicht nodig is. Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen vinden het jammer, dat de inspecties niet volgens de meest snelle planning kunnen worden uitgevoerd. In de planning en communicatie is rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden, die ervoor kunnen zorgen dat het werk langer duurt.
De brug wordt aan de onderkant geïnspecteerd met een laagwerker. Een klein bakje hangt aan een lange arm vanaf de brug tot ver onder de brug. De harde wind vertraagt veilige inspecties. Onderdelen aan de onderkant zijn moeilijk te inspecteren.
Op donderdag 9 januari is een deel van de dag het fietspad en de busbaan aan de westzijde van de brug afgesloten. Het autoverkeer ondervindt dan geen hinder. Daarnaast worden op donderdag ook inspecties aan de oostzijde van de brug voortgezet. Fietsers en voetgangers richting Nijmegen-Noord worden over de rijbaan geleid. Hierdoor is voor het autoverkeer staduitwaarts op dat moment slechts een rijstrook beschikbaar.
Op vrijdag 10 en zaterdag 11 januari is er de hele dag slechts één rijstrook stadinwaarts en één rijstrook staduitwaarts beschikbaar voor het autoverkeer. De busbaan en ook de fiets- en voetpaden zijn gewoon beschikbaar.
De verkeersoverlast is tot nu toe beperkt. Dinsdag was er helemaal geen file. Woensdagochtend was er drukte staduitwaarts, omdat slechts één rijstrook in die richting beschikbaar is. De verwachting is dat vrijdag de meeste hinder plaatsvindt, omdat dan in beide richtingen slechts één rijstrook open is. Op dat moment is het verkeersaanbod op de brug echter relatief laag.
Helemaal buiten de spits werken, is geen optie omdat er voor de inspecties daglicht nodig is. Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen vinden het jammer, dat de inspecties niet volgens de meest snelle planning kunnen worden uitgevoerd. In de planning en communicatie is rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden, die ervoor kunnen zorgen dat het werk langer duurt.
De brug wordt aan de onderkant geïnspecteerd met een laagwerker. Een klein bakje hangt aan een lange arm vanaf de brug tot ver onder de brug. De harde wind vertraagt veilige inspecties. Onderdelen aan de onderkant zijn moeilijk te inspecteren.
Op donderdag 9 januari is een deel van de dag het fietspad en de busbaan aan de westzijde van de brug afgesloten. Het autoverkeer ondervindt dan geen hinder. Daarnaast worden op donderdag ook inspecties aan de oostzijde van de brug voortgezet. Fietsers en voetgangers richting Nijmegen-Noord worden over de rijbaan geleid. Hierdoor is voor het autoverkeer staduitwaarts op dat moment slechts een rijstrook beschikbaar.
Op vrijdag 10 en zaterdag 11 januari is er de hele dag slechts één rijstrook stadinwaarts en één rijstrook staduitwaarts beschikbaar voor het autoverkeer. De busbaan en ook de fiets- en voetpaden zijn gewoon beschikbaar.
Geen opmerkingen: