Nederlandse waterexperts presenteren hoogwaterbeschermingsplan Ho Chi Minhstad
Advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV en kennisinstituut Deltares hebben het ‘Ho Chi Minh City Flood and Inundation Management Project’ gepresenteerd. Het projectplan bestaat uit bescherming van de stad met dijken en vooral getijdenkeringen, waarbij andere gebieden wel af en toe onder water mogen lopen. In eerste instantie wordt het probleem van overstroming door hoog water en tropische regenval opgevangen door aanzienlijke verbetering van het stedelijk watersysteem. De stijgende zeespiegel, dalende bodem en doorgaande verstedelijking vragen vanaf 2025 om een ringdijk met getijdenkeringen. De contractwaarde van het complete project bedraagt 1,5 miljoen euro en wordt door Nederland en Vietnam gefinancierd.
Ho Chi Minhstad met haar 8 miljoen inwoners ligt in een getijdengebied tussen drie grote rivieren met verder talloze kreken en kanalen. Zeker 60 procent van de stad ligt in overstromingsgevoelig gebied. De lokale autoriteiten hadden een plan ontwikkeld om de stad te beschermen met een 172 km lange ringdijk met twaalf grote sluizen en stuwen. Het plan van de Nederlandse bureaus is een goedkoper alternatief en biedt daarnaast ook oplossingen voor de hevige regenval in het gebied. Frits Dirks, projectleider van Royal HaskoningDHV: ‘De stad kampt met een stijgende zeespiegel, een verwachte bodemdaling van twee tot drie centimeter per jaar en hevige regenval. Het water moet daarom op bepaalde momenten worden opgeslagen in de stad en in overloopgebieden. Dat vergt ingrepen in de ruimtelijke ordening. Hiermee geeft de ontwikkelde strategie invulling aan het principe van meerlaagse veiligheid zoals dat ook in Nederland wordt toegepast, bijvoorbeeld in het programma ‘Ruimte voor de Rivier’.’
De financiële schade door hoog water is erg hoog als woonwijken of industriegebieden onderstromen. Dirks: ‘Er werd in de oude plannen onvoldoende rekening gehouden met de economische waarde van de ondergelopen gebieden. Om de schade te beperken is het slim om bepaalde drukke en belangrijke gebieden sowieso met dijken te beschermen. Voor minder dichtbevolkte gebieden is een dijk een te dure ingreep en is het beter om die gebieden op te hogen.’
Royal HaskoningDHV en Deltares hebben via berekeningen gekeken naar de gevolgen van de stijging van de zeespiegel. Hieruit blijkt dat bij onveranderde omstandigheden de zeespiegel in 2025 met +15 centimeter stijgt, in 2050 met +30 centimeter en in 2100 met +75 centimeter. Deze prognoses hebben de twee partijen ertoe gebracht een voorstel te doen voor een goedkopere en kleinere variant die tot 2025 veiligheid garandeert. Mocht de zeespiegel langzamer of sneller stijgen dan berekend, dan kan via een andere, en dus flexibele manier, verder worden gebouwd.
Ho Chi Minhstad met haar 8 miljoen inwoners ligt in een getijdengebied tussen drie grote rivieren met verder talloze kreken en kanalen. Zeker 60 procent van de stad ligt in overstromingsgevoelig gebied. De lokale autoriteiten hadden een plan ontwikkeld om de stad te beschermen met een 172 km lange ringdijk met twaalf grote sluizen en stuwen. Het plan van de Nederlandse bureaus is een goedkoper alternatief en biedt daarnaast ook oplossingen voor de hevige regenval in het gebied. Frits Dirks, projectleider van Royal HaskoningDHV: ‘De stad kampt met een stijgende zeespiegel, een verwachte bodemdaling van twee tot drie centimeter per jaar en hevige regenval. Het water moet daarom op bepaalde momenten worden opgeslagen in de stad en in overloopgebieden. Dat vergt ingrepen in de ruimtelijke ordening. Hiermee geeft de ontwikkelde strategie invulling aan het principe van meerlaagse veiligheid zoals dat ook in Nederland wordt toegepast, bijvoorbeeld in het programma ‘Ruimte voor de Rivier’.’
De financiële schade door hoog water is erg hoog als woonwijken of industriegebieden onderstromen. Dirks: ‘Er werd in de oude plannen onvoldoende rekening gehouden met de economische waarde van de ondergelopen gebieden. Om de schade te beperken is het slim om bepaalde drukke en belangrijke gebieden sowieso met dijken te beschermen. Voor minder dichtbevolkte gebieden is een dijk een te dure ingreep en is het beter om die gebieden op te hogen.’
Royal HaskoningDHV en Deltares hebben via berekeningen gekeken naar de gevolgen van de stijging van de zeespiegel. Hieruit blijkt dat bij onveranderde omstandigheden de zeespiegel in 2025 met +15 centimeter stijgt, in 2050 met +30 centimeter en in 2100 met +75 centimeter. Deze prognoses hebben de twee partijen ertoe gebracht een voorstel te doen voor een goedkopere en kleinere variant die tot 2025 veiligheid garandeert. Mocht de zeespiegel langzamer of sneller stijgen dan berekend, dan kan via een andere, en dus flexibele manier, verder worden gebouwd.
Geen opmerkingen: