Ads Top

Arjen Hoekstra presenteert nieuw boek

Hoe kunnen bedrijven en overheden hun watergebruik voor consumptiegoederen verminderen? Die vraag beantwoordt hoogleraar Arjen Hoekstra van de Universiteit Twente in zijn nieuwe boek The Water Footprint of Modern Consumer Society. De presentatie van het boek vond plaats op Wereldwaterdag (22 maart) tijdens het Food Film Festival in Amsterdam.
Hoekstra doet vergaande voorstellen om het wereldwijde waterverbruik voor consumptiegoederen naar een duurzaam niveau te tillen. Het boek is gericht op zijn eerder ontwikkelde concept The Water Footprint.
Hoekstra, tevens toezichthouder namens het Water Footprint Network, pleit onder andere voor het instellen van zogenaamde water footprint caps voor stroomgebieden. De water footprint cap is vergelijkbaar met de mondiale carbon footprint cap die we al kennen van de klimaatdiscussie. Hoekstra stelt voor benchmarks voor voedselproducten en producten als bloemen en katoen te ontwikkelen. Bedrijven krijgen zo een richtlijn voor het verminderen van de watervoetafdruk van hun producten.
Het boek geeft een aantal praktijkvoorbeelden van watergebruik in productiecyclussen. Zo is berekend dat er 15.000 liter water nodig is om een kilo rundvlees te produceren. Bij een spijkerbroek is dat 8.000 liter water. Hoekstra stelt de industrie een wereldwijde zero water footprint voor. Dit is haalbaar als industrieën hun water volledig recyclen en afvalstoffen en warmte uit afvalwater terugwinnen.
Ook schets hij hoe landen met waterschaarste profiteren van de invoer van water-intensieve producten, maar dat ze hierbij tevens afhankelijk worden van buitenlandse watervoorraden. Water slurpende maatschappijen in Noord-Amerika en Zuid-Europa zullen hun wereldwijde watervoetafdruk drastisch moeten verminderen als gevolg van de groeiende consumptie in landen als China en India.


Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.