Ads Top

Minder schouwsloten bij Reest en Wieden

Het Algemeen Bestuur van het waterschap Reest en Wieden heeft besloten het schouwbeleid aan te passen en het toezicht op het onderhoud van schouwsloten te veranderen. Het Dagelijks Bestuur heeft de legger, dit is het document waarop alle sloten vermeld staan, aangepast en op kaarten vastgelegd. Hierdoor is voor het gehele werkgebied van Reest en Wieden een eenduidige nieuwe legger gemaakt, waarin het waterbeheer leidend is. Het waterschap kan daardoor doelmatiger controleren en zorgt voor minder (onnodige) regeldruk.
In de periode van 25 maart tot en met 5 april wordt een vijftal inloopbijeenkomsten gehouden, waarin inwoners zich individueel kunnen laten voorlichten over de aanpassingen. Als ingelanden het niet eens zijn met de voorgestelde wijzigingen kunnen tot 26 april zienswijzen ingediend worden. Voor het indienen van een zienswijze is een speciaal formulier op de website beschikbaar. De veranderingen zijn te zien op de website reestenwieden.nl/schouw. Daarnaast worden de papieren wateratlassen met daar in de wijzigingen, van 15 maart tot 26 april in de gemeentehuizen van Hoogeveen, Meppel, Steenwijkerland, Midden-Drenthe, Westerveld, De Wolden en in het waterschapshuis in Meppel ter inzage gelegd. Verwacht wordt dat het Algemeen Bestuur in augustus de nieuwe legger vast kan stellen, zodat de schouw in november op basis van de gewijzigde legger kan plaatsvinden.
Als een sloot niet meer door het waterschap wordt geschouwd, betekent dit niet dat eigenaren geen onderhoud meer hoeven te doen. Eigenaren van sloten moeten voor hun eigen belang, maar ook voor derden wel zorgen dat hun sloot goed blijft functioneren. Deze eigenaren hoeven nu niet meer voor de schouwdatum in november het onderhoud verrichten, maar mogen nu zelf beslissen in welke tijd van het jaar zij dit doen.
Een schouwsloot is een sloot, die niet door het waterschap wordt onderhouden, maar waarop het waterschap wel toeziet (schouwt) of de sloot voldoende onderhouden is. De aanliggende eigenaren zijn verantwoordelijk voor het onderhoud.
In de afgelopen periode is een aantal keren in een administratief beroep uitgesproken dat een scheidingssloot tussen twee grondeigenaren geen criterium is voor het aanwijzen tot schouwsloot. Dit leidde in het verleden tot conflicten en de rechter heeft geoordeeld dat het waterschap geen rol heeft in een particulier geschil.
Het waterschap behoort zich te beperken tot het behartigen van het watersysteembelang. Indien een sloot geen watersysteembelang heeft, is er voor het waterschap geen taak meer daarop toe te zien. Private belangen mogen dus geen reden zijn voor het waterschap onderhoudsverplichtingen op te leggen aan eigenaren. Sloten waarvan meer mensen belang hebben bij een goede af- en aanvoer van het water van een sloot is op zich zelf onvoldoende reden om die als schouwloot op de legger te houden.
Aangrenzende eigenaren, die beide een kant van de sloot moeten onderhouden, moeten net als voorheen daarover afspraken maken, maar het waterschap is nu in voorkomende kwesties geen partij meer. Geschillen zullen dan aan de rechtbank moeten worden voorgelegd.
Vorig jaar heeft het Algemeen Bestuur het nieuwe schouwbeleid vastgesteld, dat gebaseerd is op deze juridische uitspraken. Vervolgens is na deze vaststelling in het afgelopen jaar de onderhoudsplicht van circa 10.000 schouwsloten opnieuw beoordeeld op af- en aanvoernormen en op specifieke waterhuishoudkundige criteria. Gekeken is niet alleen naar hoeveel water een sloot af- en aanvoert, maar ook naar het belang van en sloot voor het afvangen van kwelwater en de grondwaterstanden voor verschillende functies. Dit betekent dat veel huidige schouwsloten niet aan de nieuwe criteria voldoen en daarmee geen schouwsloot meer zijn. Deze sloten zijn dan ook niet meer vergunningplichtig. Dankzij deze vernieuwde legger gaat het waterschap doelmatiger controleren en wordt onnodige regeldruk verminderd.
De herziening van het schouwbeleid houdt in dat alleen sloten, die gedurende een of twee dagen per jaar, meer dan tien liter per seconde water afvoeren of meer dan drie liter per seconde aanvoeren, schouwsloot blijven. Ook kan een sloot een schouwsloot blijven als deze een specifieke functie vervult voor het watersysteem. Dan gaat het bijvoorbeeld om een sloot die overtollig kwelwater afvangt, het oplossen van een waterhuishoudkundig probleem of voor de ontwatering en afwatering van bebouwing in landelijk gebied. In stedelijk gebied heeft de gemeente een zorgplicht voor een juiste ont- en afwatering.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.