Renovatie Papendrechtsebrug (N3) in 2026 zorgt voor grote hinder
Het beweegbare deel van de Papendrechtsebrug in de N3 is in 2026 aan vervanging toe. Om deze grootschalige renovatie uit te kunnen voeren moet de brug ruim 9 maanden dicht voor het wegverkeer vanaf juli 2026. De hoge scheepvaart kan vanaf juni 2026 ruim 14 maanden lang circa 1 keer per maand de brug passeren. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet.
In goede samenwerking en afstemming met regionale bestuurders en de maritieme sector is er gekozen voor een uitvoeringsmethode waarbij de scheepvaartindustrie, weliswaar beperkt, toch bereikbaar blijft. Met gemiddeld 1 brugdraai per maand is een middenweg gevonden om de hinder voor weg- en scheepvaartverkeer zo eerlijk mogelijk te verdelen. De brug is van groot belang voor het weg- en fietsverkeer tussen Dordrecht en Papendrecht en voor de hoge schepen (>12,90 m) van de grote scheepsbouwers in de Drechtsteden. De brug is de enige ontsluiting naar de Beneden-Merwede. Er is geen omvaarroute.
Rijkswaterstaat heeft overlegd met hulpdiensten en de zorgsector over het project en de gevolgen van de lange afsluiting. Het uitgangspunt is dat de hulpverlening in de Drechtsteden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden op peil moet blijven en aanrijtijden gehaald moeten worden.
Wegverkeer wordt omgeleid via de A15 en A16. (Brom)fietsers kunnen gebruik maken van een pont. De komende maanden werken we samen met de Drechtsteden, de hulpdiensten, OV-bedrijven en Zuid-Holland Bereikbaar aan een pakket van maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
In goede samenwerking en afstemming met regionale bestuurders en de maritieme sector is er gekozen voor een uitvoeringsmethode waarbij de scheepvaartindustrie, weliswaar beperkt, toch bereikbaar blijft. Met gemiddeld 1 brugdraai per maand is een middenweg gevonden om de hinder voor weg- en scheepvaartverkeer zo eerlijk mogelijk te verdelen. De brug is van groot belang voor het weg- en fietsverkeer tussen Dordrecht en Papendrecht en voor de hoge schepen (>12,90 m) van de grote scheepsbouwers in de Drechtsteden. De brug is de enige ontsluiting naar de Beneden-Merwede. Er is geen omvaarroute.
Rijkswaterstaat heeft overlegd met hulpdiensten en de zorgsector over het project en de gevolgen van de lange afsluiting. Het uitgangspunt is dat de hulpverlening in de Drechtsteden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden op peil moet blijven en aanrijtijden gehaald moeten worden.
Wegverkeer wordt omgeleid via de A15 en A16. (Brom)fietsers kunnen gebruik maken van een pont. De komende maanden werken we samen met de Drechtsteden, de hulpdiensten, OV-bedrijven en Zuid-Holland Bereikbaar aan een pakket van maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Geen opmerkingen: