Grote hoeveelheid Belgisch breuksteen komt aan bij Julianakanaal
Begin september kwam bij het Julianakanaal ter hoogte van de bouwkuip bij Berg Obbicht 70.000 ton breuksteen aan uit Belgiƫ. Het materiaal is nodig voor bodemversteviging tijdens het verruimen van dit stuk van het kanaal.
Rijkswaterstaat wil de Maasroute geschikt maken voor langere en diepere scheepvaart (tot maximaal 3,5 m diep). Hiertoe zijn verschillende maatregelen op verschillende trajecten van de Maasroute uitgevoerd de afgelopen jaren. Het laatste stuk kanaal tussen Berg en Obbicht en bij Berghaven, moet nog worden verdiept en verbreed.
Tot 2016 werd dit in een ‘vol’ kanaal gedaan, de zogeheten ‘natte’ uitvoering. Enkele jaren geleden ging dit bij Nattenhoven mis, waarbij kanaalwater via de bodem vernatting van de omgeving veroorzaakte.
Vanaf dat moment is met bouwkuipen gewerkt die slechts een deel van het kanaal afzetten, waardoor scheepvaart door kon gaan. Helaas is tijdens het werk aan het kanaal bij Haven Stein in september 2020 de bouwkuip onder water gelopen. In februari 2023 ontstonden ook problemen, toen de bouwkuip bij Berg bezweek. Het werk is op dat moment stilgelegd.
Voortgang
Voor het hervatten van de verruimingswerkzaamheden worden momenteel verschillende zaken onderzocht. Het doel is de verruiming zorgvuldig en zo snel mogelijk uit te voeren. Verschillende scenario’s worden hiervoor uitgewerkt.
EĆ©n ding is zeker: het Julianakanaal zal op de plek van de werkzaamheden volledig drooggezet worden om veilig en verantwoord te kunnen werken. Dit betekent dat een deel van het Julianakanaal tussen brug Berg en sluis Born gestremd zal worden voor scheepvaart.
Hinder vanwege het omvaren zal helaas onvermijdelijk zijn. Alle bedrijven op dit traject blijven bereikbaar, maar tijdelijk slechts vanuit 1 kant. Wanneer dit zal zijn en hoe lang dit zal duren staat nu nog niet vast. Omdat dit hoe dan ook grote impact heeft, zullen vertegenwoordigers van de scheepvaart en omliggende bedrijven tijdig geĆÆnformeerd worden bij de uitwerking en planning. Naar verwachting is na de zomer 2023 meer duidelijkheid over de voortgang.
Bij verruiming van het kanaal is voor de bodembescherming breuksteen nodig. Vanwege de huidige marktomstandigheden hebben we besloten om vooruitlopend op de definitieve plannen en uitvoering, de breuksteen te bestellen en alvast op locatie beschikbaar te hebben. Zo proberen ze onnodige vertraging en kosten te voorkomen.
De breuksteen komt nu eerst langs het kanaal te liggen en wordt uiteindelijk geplaatst op de bodem van het kanaal, op een traject van 3 kilometer lang en 100 m breed. Het gaat om een flinke hoeveelheid. In eerste instantie komt op en naast de werklocatie 70.000 ton breukstenen aan. In totaal is ongeveer 260.000 ton nodig.
Rijkswaterstaat wil de Maasroute geschikt maken voor langere en diepere scheepvaart (tot maximaal 3,5 m diep). Hiertoe zijn verschillende maatregelen op verschillende trajecten van de Maasroute uitgevoerd de afgelopen jaren. Het laatste stuk kanaal tussen Berg en Obbicht en bij Berghaven, moet nog worden verdiept en verbreed.
Tot 2016 werd dit in een ‘vol’ kanaal gedaan, de zogeheten ‘natte’ uitvoering. Enkele jaren geleden ging dit bij Nattenhoven mis, waarbij kanaalwater via de bodem vernatting van de omgeving veroorzaakte.
Vanaf dat moment is met bouwkuipen gewerkt die slechts een deel van het kanaal afzetten, waardoor scheepvaart door kon gaan. Helaas is tijdens het werk aan het kanaal bij Haven Stein in september 2020 de bouwkuip onder water gelopen. In februari 2023 ontstonden ook problemen, toen de bouwkuip bij Berg bezweek. Het werk is op dat moment stilgelegd.
Voortgang
Voor het hervatten van de verruimingswerkzaamheden worden momenteel verschillende zaken onderzocht. Het doel is de verruiming zorgvuldig en zo snel mogelijk uit te voeren. Verschillende scenario’s worden hiervoor uitgewerkt.
EĆ©n ding is zeker: het Julianakanaal zal op de plek van de werkzaamheden volledig drooggezet worden om veilig en verantwoord te kunnen werken. Dit betekent dat een deel van het Julianakanaal tussen brug Berg en sluis Born gestremd zal worden voor scheepvaart.
Hinder vanwege het omvaren zal helaas onvermijdelijk zijn. Alle bedrijven op dit traject blijven bereikbaar, maar tijdelijk slechts vanuit 1 kant. Wanneer dit zal zijn en hoe lang dit zal duren staat nu nog niet vast. Omdat dit hoe dan ook grote impact heeft, zullen vertegenwoordigers van de scheepvaart en omliggende bedrijven tijdig geĆÆnformeerd worden bij de uitwerking en planning. Naar verwachting is na de zomer 2023 meer duidelijkheid over de voortgang.
Bij verruiming van het kanaal is voor de bodembescherming breuksteen nodig. Vanwege de huidige marktomstandigheden hebben we besloten om vooruitlopend op de definitieve plannen en uitvoering, de breuksteen te bestellen en alvast op locatie beschikbaar te hebben. Zo proberen ze onnodige vertraging en kosten te voorkomen.
De breuksteen komt nu eerst langs het kanaal te liggen en wordt uiteindelijk geplaatst op de bodem van het kanaal, op een traject van 3 kilometer lang en 100 m breed. Het gaat om een flinke hoeveelheid. In eerste instantie komt op en naast de werklocatie 70.000 ton breukstenen aan. In totaal is ongeveer 260.000 ton nodig.
Geen opmerkingen: