150 jaar Amsterdamse stadshistorie komt letterlijk boven water
In Amsterdam vervangt ProRail de komende jaren vijf spoorbruggen bij de Oostertoegang van het centraal station. Om ruimte te winnen verplaatst men de steunpunten (pijlers) van de kade naar het water. Daarvoor moet eerst zo’n 2000 kuub slib weg.
Tijdens de bouw van de nieuwe spoorbruggen moeten de oude, bestaande bruggen in dienst blijven. Om dat te kunnen doen, verplaatst men de steunpunten naar het water.
Beheerder Waternet maakte eerst een scan van de bodem. Daarbij werden veel losse materialen boven op het slib gezien. Inmiddels zijn er zo’n vier vrachtschepen vol fietsen, banden en zelfs een autowrak naar boven gehaald. Er kwam letterlijk honderdvijftig jaar stadshistorie boven water. Daarna kon het baggeren pas beginnen.
In juni 2024 starten de werkzaamheden aan de bruggen. Vier van de vijf bruggen zijn meer dan honderd jaar oud. De funderingen (landhoofden en pijlers) zijn zelfs bijna 150 jaar oud.
De vijfde brug is uit 1995 en van beton, maar die neemt men gelijk mee.
Tijdens de bouw van de nieuwe spoorbruggen moeten de oude, bestaande bruggen in dienst blijven. Om dat te kunnen doen, verplaatst men de steunpunten naar het water.
Beheerder Waternet maakte eerst een scan van de bodem. Daarbij werden veel losse materialen boven op het slib gezien. Inmiddels zijn er zo’n vier vrachtschepen vol fietsen, banden en zelfs een autowrak naar boven gehaald. Er kwam letterlijk honderdvijftig jaar stadshistorie boven water. Daarna kon het baggeren pas beginnen.
In juni 2024 starten de werkzaamheden aan de bruggen. Vier van de vijf bruggen zijn meer dan honderd jaar oud. De funderingen (landhoofden en pijlers) zijn zelfs bijna 150 jaar oud.
De vijfde brug is uit 1995 en van beton, maar die neemt men gelijk mee.
Geen opmerkingen: