Waterschap versterkt dijktrajecten Schouwen
Het waterschap Scheldestromen is van plan om vanaf augustus drie dijktrajecten op Schouwen-Duiveland te versterken. De werkzaamheden kunnen gedeeltelijk in het najaar worden uitgevoerd omdat ze voornamelijk aan de binnenzijde van de dijk plaatsvinden. De te verbeteren trajecten zijn Boerderij de Ruyter/Flaauwershaven (lengte 600 meter), Zierikzee/Bruinisse (lengte 600 meter) en Burghsluis-Schelphoek (lengte 1.200 meter). Om het werk uit te kunnen voeren wordt op 26 mei a.s. aan de algemene vergadering een kredietaanvraag gedaan van ruim 3 miljoen euro.
De drie trajecten zijn tijdens de periodieke toetsing die het waterschap in 2010 uitvoerde afgekeurd. De reden hiervoor ligt in binnenwaartse stabiliteitsproblemen van de dijklichamen en het verschijnsel piping. Piping is kwelwater dat onder de dijk doorkomt en dat uitspoelen van grond/zanddeeltjes veroorzaakt. Een vorm van kwel met negatieve bijeffecten. Het traject tussen Zierikzee en Bruinisse wordt uitgevoerd in aanvulling op het herstel van de steenbekleding, dat eerder is uitgevoerd.
De oplossing voor dit probleem is het aanbrengen van filterdoek (geotextiel) aan de binnenkant van de dijk, onderlangs de slootbedding. Ook wordt deze bekleding verzwaard met breuksteen, evenals het boventalud van de dijktrajecten. Het geotextiel voorkomt dat er nog zand- of kleideeltjes uitspoelen. Het optreden van kwel wordt niet voorkomen.
Bij het traject Boerderij de Ruyter wordt de dijk aan de landzijde breder gemaakt en komt de kruin van de dijk verder naar achter te liggen, zodat de stabiliteit van het dijklichaam gewaarborgd is. Bij de uitvoering van de werkzaamheden wordt geanticipeerd op de nieuwe veiligheidsnorm die op 1 januari 2017 van kracht wordt.
De drie Schouwse kustversterkingsprojecten worden uitgevoerd onder de vlag van de Projectorganisatie Waterveiligheid. Dit is een samenwerkingsverband tussen Rijkswaterstaat en het waterschap dat tot doel heeft om kennis te de delen en kosten te besparen door bij de uitvoering van kustveiligheidsprojecten gebruik te maken van elkaars kennis en expertise. De projecten worden uitgevoerd en gesubsidieerd in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.
De drie trajecten zijn tijdens de periodieke toetsing die het waterschap in 2010 uitvoerde afgekeurd. De reden hiervoor ligt in binnenwaartse stabiliteitsproblemen van de dijklichamen en het verschijnsel piping. Piping is kwelwater dat onder de dijk doorkomt en dat uitspoelen van grond/zanddeeltjes veroorzaakt. Een vorm van kwel met negatieve bijeffecten. Het traject tussen Zierikzee en Bruinisse wordt uitgevoerd in aanvulling op het herstel van de steenbekleding, dat eerder is uitgevoerd.
De oplossing voor dit probleem is het aanbrengen van filterdoek (geotextiel) aan de binnenkant van de dijk, onderlangs de slootbedding. Ook wordt deze bekleding verzwaard met breuksteen, evenals het boventalud van de dijktrajecten. Het geotextiel voorkomt dat er nog zand- of kleideeltjes uitspoelen. Het optreden van kwel wordt niet voorkomen.
Bij het traject Boerderij de Ruyter wordt de dijk aan de landzijde breder gemaakt en komt de kruin van de dijk verder naar achter te liggen, zodat de stabiliteit van het dijklichaam gewaarborgd is. Bij de uitvoering van de werkzaamheden wordt geanticipeerd op de nieuwe veiligheidsnorm die op 1 januari 2017 van kracht wordt.
De drie Schouwse kustversterkingsprojecten worden uitgevoerd onder de vlag van de Projectorganisatie Waterveiligheid. Dit is een samenwerkingsverband tussen Rijkswaterstaat en het waterschap dat tot doel heeft om kennis te de delen en kosten te besparen door bij de uitvoering van kustveiligheidsprojecten gebruik te maken van elkaars kennis en expertise. De projecten worden uitgevoerd en gesubsidieerd in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.
Geen opmerkingen: