Amsterdam werkt aan water
Amsterdam en water horen bij elkaar. Honderden kilometers aan waterweg vereisen echter ook aandacht en onderhoud. Waterwethouder Udo Kock werkt daarom aan groenere grachten, beter gebruik van het water, vermindering van overlast en regulering van de drukte. Eind dit jaar verschijnt de Watervisie, met de plannen voor het gebruik van het Amsterdamse water. Tegelijkertijd is de gemeente bezig met de uitvoering van de nota Varen, waarin maatregelen staan om drukte te spreiden en overlast te voorkomen.
Wethouder Kock: ‘Tijdens SAIL zie je goed hoe fantastisch het is dat we een waterstad zijn. Amsterdam is gebouwd op water: zowel in letterlijke als economische zin. Het zit echt in ons DNA. Daarom wil ik dat alle Amsterdammers en bezoekers ervan kunnen genieten. Ik wil schonere grachten, beter gebruik van het water en overlast beperken tot een minimum. En het water biedt natuurlijk ook mooie kansen voor startups en ondernemers, bijvoorbeeld op het gebied van transport.’
De gemeente stimuleert schone, elektrische boten, onder meer door lager binnenhavengeld. Daarnaast is in de nota Varen afgesproken dat de sterk milieuvervuilende tweetaktmotoren vanaf 1 januari 2017 niet meer op de grachten zijn toegestaan. Ook zijn er plannen om het water weer meer voor transport van goederen te gebruiken – net als vroeger.
Veel ondernemers, bewoners en deskundigen zijn betrokken bij de totstandkoming van de Watervisie. Deze is naar verwachting dit najaar gereed. Uitgangspunt is het toegankelijk maken van het water en de kades, zodat mensen het kunnen gebruiken en ervan kunnen genieten. Door meer spreiding van recreatie en toerisme kan ook de verwachte groei van het gebruik worden opgevangen.
Een ander belangrijk speerpunt is het zichtbaar maken van het water door bijvoorbeeld woonboten te verplaatsen, en het creëren van meer steigers en op- en afstapplekken.
Wethouder Kock wil met de Watervisie en de maatregelen uit de nota Varen zorgen voor balans op de Amsterdamse grachten: ‘Het is druk op de grachten met zowel plezier- als rondvaartboten. Zeker op mooie dagen wil iedereen vanaf het water van de stad genieten. Je ontkomt dus niet aan maatregelen om dat in goede banen te leiden. Tegelijkertijd willen we ook dat mensen verder kijken dan het centrum. Een mooi voorbeeld is de Sloterplas: we investeren 2,5 miljoen euro om daar een volwaardig stadsmeer van te maken, met meer zwem- en aanlegplekken, en watersportfaciliteiten. Een echte vaarbestemming die je goed kunt bereiken via de waterwegen in de stad.’
Wethouder Kock: ‘Tijdens SAIL zie je goed hoe fantastisch het is dat we een waterstad zijn. Amsterdam is gebouwd op water: zowel in letterlijke als economische zin. Het zit echt in ons DNA. Daarom wil ik dat alle Amsterdammers en bezoekers ervan kunnen genieten. Ik wil schonere grachten, beter gebruik van het water en overlast beperken tot een minimum. En het water biedt natuurlijk ook mooie kansen voor startups en ondernemers, bijvoorbeeld op het gebied van transport.’
De gemeente stimuleert schone, elektrische boten, onder meer door lager binnenhavengeld. Daarnaast is in de nota Varen afgesproken dat de sterk milieuvervuilende tweetaktmotoren vanaf 1 januari 2017 niet meer op de grachten zijn toegestaan. Ook zijn er plannen om het water weer meer voor transport van goederen te gebruiken – net als vroeger.
Veel ondernemers, bewoners en deskundigen zijn betrokken bij de totstandkoming van de Watervisie. Deze is naar verwachting dit najaar gereed. Uitgangspunt is het toegankelijk maken van het water en de kades, zodat mensen het kunnen gebruiken en ervan kunnen genieten. Door meer spreiding van recreatie en toerisme kan ook de verwachte groei van het gebruik worden opgevangen.
Een ander belangrijk speerpunt is het zichtbaar maken van het water door bijvoorbeeld woonboten te verplaatsen, en het creëren van meer steigers en op- en afstapplekken.
Wethouder Kock wil met de Watervisie en de maatregelen uit de nota Varen zorgen voor balans op de Amsterdamse grachten: ‘Het is druk op de grachten met zowel plezier- als rondvaartboten. Zeker op mooie dagen wil iedereen vanaf het water van de stad genieten. Je ontkomt dus niet aan maatregelen om dat in goede banen te leiden. Tegelijkertijd willen we ook dat mensen verder kijken dan het centrum. Een mooi voorbeeld is de Sloterplas: we investeren 2,5 miljoen euro om daar een volwaardig stadsmeer van te maken, met meer zwem- en aanlegplekken, en watersportfaciliteiten. Een echte vaarbestemming die je goed kunt bereiken via de waterwegen in de stad.’
Geen opmerkingen: