'Verdieping vaargeul Eenshaven niet nodig'
Natuur & Milieu tekent beroep aan bij de Raad van State tegen het tracébesluit verruiming vaarweg Eemshaven. Verbreden en uitdiepen van de vaargeul is onnodig en schadelijk voor dieren en planten in het waardevolle en kwetsbare Waddengebied.
Op dit moment is RWE het enige bedrijf dat profiteert van de verdieping van de vaarweg, namelijk voor haar toekomstige grote schepen met kolenladingen. RWE heeft aangegeven dat het de kolen ook met kleinere boten door de huidige vaargeul kan aanvoeren. En belangrijk: RWE beschikt nog niet over de benodigde natuurbeschermingswetvergunning. Toekomstplannen van andere bedrijven zijn niet bekend.
De schadelijke effecten van een verdieping zijn groot. Ze kunnen mogelijk nog veel groter zijn dan nu verwacht, omdat eventuele toekomstige bedrijven ook gebruik van de verdiepte vaargeul zullen maken; misschien ook met gevaarlijke ladingen.
Verdieping van de vaarweg heeft grote gevolgen voor het leven in de Waddenzee. Baggeren leidt tot aantasting van de zand- en slikplaten, de voedingskamers voor vissen en vogels. Daarnaast wordt het water nog meer vertroebeld dan nu al het geval is. Dit heeft negatieve gevolgen voor de groei van zeegras, algen, wieren en watervlooien waardoor er minder voedsel is voor vissen, vogels en zeehonden.
Baggeren leidt ook tot luchtvervuiling. Stikstofdioxide (NOx) en roet slaan neer in de duinen op de Waddeneilanden in de buurt, zoals Schiermonnikoog en Borkum. Hun grijze duinen, gekenmerkt door ijle vegetatie zoals het beschermde rozenkransje, dreigen door de stikstof te vergrassen en verstruiken. Dat leidt tot verdwijning van planten die houden van arme grond en tot voedselproblemen voor dieren die een zandige bodem of open vegetatie nodig hebben, zoals de zandhagedis en zichtjagers als de blauwe kiekendief en de velduil.
Op dit moment is RWE het enige bedrijf dat profiteert van de verdieping van de vaarweg, namelijk voor haar toekomstige grote schepen met kolenladingen. RWE heeft aangegeven dat het de kolen ook met kleinere boten door de huidige vaargeul kan aanvoeren. En belangrijk: RWE beschikt nog niet over de benodigde natuurbeschermingswetvergunning. Toekomstplannen van andere bedrijven zijn niet bekend.
De schadelijke effecten van een verdieping zijn groot. Ze kunnen mogelijk nog veel groter zijn dan nu verwacht, omdat eventuele toekomstige bedrijven ook gebruik van de verdiepte vaargeul zullen maken; misschien ook met gevaarlijke ladingen.
Verdieping van de vaarweg heeft grote gevolgen voor het leven in de Waddenzee. Baggeren leidt tot aantasting van de zand- en slikplaten, de voedingskamers voor vissen en vogels. Daarnaast wordt het water nog meer vertroebeld dan nu al het geval is. Dit heeft negatieve gevolgen voor de groei van zeegras, algen, wieren en watervlooien waardoor er minder voedsel is voor vissen, vogels en zeehonden.
Baggeren leidt ook tot luchtvervuiling. Stikstofdioxide (NOx) en roet slaan neer in de duinen op de Waddeneilanden in de buurt, zoals Schiermonnikoog en Borkum. Hun grijze duinen, gekenmerkt door ijle vegetatie zoals het beschermde rozenkransje, dreigen door de stikstof te vergrassen en verstruiken. Dat leidt tot verdwijning van planten die houden van arme grond en tot voedselproblemen voor dieren die een zandige bodem of open vegetatie nodig hebben, zoals de zandhagedis en zichtjagers als de blauwe kiekendief en de velduil.
Geen opmerkingen: