'Advertentie drinkwaterbedrijf misleidend en oneerlijk'
De Reclamecode Commissie heeft gisteren op een klacht van Aquacombi Nederland een advertentie van het Zeeuwse drinkwaterbedrijf Evides 'misleidend en daardoor oneerlijk' genoemd. Aquacombi protesteerde bij de commissie tegen een advertentie in de Provinciale Zeeuwse Courant waarin het gebruik van waterontharders sterk werd ontraden. Aquacombi verkoopt in Nederland onder meer de Aquacell, een waterontharder op basis van ionenwisseling.
De tekst in de advertentie "Onder bepaalde omstandigheden kan te ver onthard water (...) leidingen en apparaten binnenshuis aantasten" en "Onder bepaalde omstandigheden kan te ver onthard water leiden tot risico's voor de volksgezondheid" is volgens de Reclamecode Commissie "te ongenuanceerd, nu deze bij de gemiddelde consument de onjuiste indruk kan wekken dat bij elke waterontharder onder omstandigheden aantasting van de leidingen door corrosie te verwachten valt". Evides heeft ten onrechte alle waterontharders ontraden terwijl het waterbedrijf tijdens de zitting van de Reclamecode Commissie erkende dat deze uitspraken niet gelden voor waterontharders die werken op basis van ionenwisseling, zoals het geval is met de Aquacell van Aquacombi.
Evides voerde op de zitting van de Reclamecode Commissie onder meer als verweer aan dat haar advertentie geen reclame betrof maar voorlichting. Daarom zou zij zich niet over de verschillende methodes van waterontharding hebben willen uitspreken. Dat zou eerder een taak zijn van de Consumentenbond. De Reclamecode Commissie verwierp dat verweer omdat de advertentie duidelijk een aanprijzend karakter had voor het waterbedrijf Evides. En door de generaliserende tekst "kan de gemiddelde consument ertoe gebracht worden een besluit over een transactie - het niet aanschaffen van een waterontharder - te nemen dat hij anders niet had genomen", aldus de uitspraak van de Reclamecode Commissie.
De tekst in de advertentie "Onder bepaalde omstandigheden kan te ver onthard water (...) leidingen en apparaten binnenshuis aantasten" en "Onder bepaalde omstandigheden kan te ver onthard water leiden tot risico's voor de volksgezondheid" is volgens de Reclamecode Commissie "te ongenuanceerd, nu deze bij de gemiddelde consument de onjuiste indruk kan wekken dat bij elke waterontharder onder omstandigheden aantasting van de leidingen door corrosie te verwachten valt". Evides heeft ten onrechte alle waterontharders ontraden terwijl het waterbedrijf tijdens de zitting van de Reclamecode Commissie erkende dat deze uitspraken niet gelden voor waterontharders die werken op basis van ionenwisseling, zoals het geval is met de Aquacell van Aquacombi.
Evides voerde op de zitting van de Reclamecode Commissie onder meer als verweer aan dat haar advertentie geen reclame betrof maar voorlichting. Daarom zou zij zich niet over de verschillende methodes van waterontharding hebben willen uitspreken. Dat zou eerder een taak zijn van de Consumentenbond. De Reclamecode Commissie verwierp dat verweer omdat de advertentie duidelijk een aanprijzend karakter had voor het waterbedrijf Evides. En door de generaliserende tekst "kan de gemiddelde consument ertoe gebracht worden een besluit over een transactie - het niet aanschaffen van een waterontharder - te nemen dat hij anders niet had genomen", aldus de uitspraak van de Reclamecode Commissie.
Geen opmerkingen: