Waterschappen maken administratie burger makkelijker
De waterschappen zijn geslaagd in de vermindering van administratieve regeldruk voor burgers en bedrijven, met name op het gebied van kwijtschelding van belastingen. Dat blijkt uit onderzoek dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft uitgevoerd in samenwerking met IPO, VNG en de Unie van Waterschappen.
Voor het onderzoek is een selectie gemaakt van de zaken bij overheden die de meeste lasten veroorzaken. Bij de waterschappen zijn dat: het aanvragen van een vergunning, het bezwaar maken tegen belastingaanslagen en het vragen om kwijtschelding van belastingen.
De situatie van oktober 2010 is vergeleken met die van juni 2012. Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat de burger ruim 8% minder geld kwijt is aan administratieve regelingen met het waterschap en ruim 34% minder tijd. Dat is meer dan de afgesproken reductie van 5%.
Huub Hieltjes, lid dagelijks bestuur Unie van Waterschappen: "Het kost burgers en bedrijven veel tijd en geld om overheidsregels na te leven en vergunningen aan te vragen. De waterschappen hebben beloofd deze administratieve lasten met 5% omlaag te brengen. En met succes: zowel in uren als in geld wordt de burger veel minder belast dan voor 2012."
De vermindering van administratieve lasten is het grootst bij het aanvragen van kwijtschelding van waterschapsbelasting. Dit is in tijd 80% en in geld bijna 90% omlaag gegaan. Dit komt met name doordat waterschappen sinds 2011 gebruik kunnen maken van de gegevens van het Inlichtingenbureau. Een organisatie die erop is gericht te helpen bepalen op welke ondersteuning burgers recht hebben. Hieltjes: "Een burger die recht heeft op kwijtschelding van belasting hoeft daardoor in de meeste gevallen zelf niets meer te doen. Het is een mooi voorbeeld van hoe we het de burger met betere dienstverlening makkelijker kunnen maken. Daarnaast blijven er natuurlijk situaties waarin je er niet aan ontkomt iets van mensen te vragen. We blijven echter werken aan vereenvoudigingen."
Voor het onderzoek is een selectie gemaakt van de zaken bij overheden die de meeste lasten veroorzaken. Bij de waterschappen zijn dat: het aanvragen van een vergunning, het bezwaar maken tegen belastingaanslagen en het vragen om kwijtschelding van belastingen.
De situatie van oktober 2010 is vergeleken met die van juni 2012. Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat de burger ruim 8% minder geld kwijt is aan administratieve regelingen met het waterschap en ruim 34% minder tijd. Dat is meer dan de afgesproken reductie van 5%.
Huub Hieltjes, lid dagelijks bestuur Unie van Waterschappen: "Het kost burgers en bedrijven veel tijd en geld om overheidsregels na te leven en vergunningen aan te vragen. De waterschappen hebben beloofd deze administratieve lasten met 5% omlaag te brengen. En met succes: zowel in uren als in geld wordt de burger veel minder belast dan voor 2012."
De vermindering van administratieve lasten is het grootst bij het aanvragen van kwijtschelding van waterschapsbelasting. Dit is in tijd 80% en in geld bijna 90% omlaag gegaan. Dit komt met name doordat waterschappen sinds 2011 gebruik kunnen maken van de gegevens van het Inlichtingenbureau. Een organisatie die erop is gericht te helpen bepalen op welke ondersteuning burgers recht hebben. Hieltjes: "Een burger die recht heeft op kwijtschelding van belasting hoeft daardoor in de meeste gevallen zelf niets meer te doen. Het is een mooi voorbeeld van hoe we het de burger met betere dienstverlening makkelijker kunnen maken. Daarnaast blijven er natuurlijk situaties waarin je er niet aan ontkomt iets van mensen te vragen. We blijven echter werken aan vereenvoudigingen."
Geen opmerkingen: