Oprit nieuwe Botlekbrug loopt dwars over Botlektunnel
Vanaf vrijdag 13 tot en met maandag 16 september zijn over beide toeritten van de Botlektunnel in totaal 36 enorme betonnen balken geplaatst. Hierop komt volgend jaar de oprit naar de nieuwe Botlekbrug te liggen. De balken, met een lengte van 48 meter en gewicht van 240 ton, zijn de langste en zwaarste in zijn soort die ooit in Nederland gefabriceerd zijn. Ze zijn afgelopen weekend met succes omhoog gehesen op eerder geplaatste pijlers langs de toeritten van de Botlektunnel. De werkzaamheden zijn onderdeel van het project verbreding A15 Maasvlakte-Vaanplein.
De balken van 48 m x 2.80 m x 1.20 m (l x h x b) zijn vanaf de fabriek in Friesland per schip naar Rotterdam vervoerd. Na een tussenopslag in de Londenhaven zijn ze 13 september per speciaal transport over de A15 naar de Botlektunnel vervoerd. De Botlektunnel is drie nachten afgesloten geweest voor het inhijsen van de balken. Dit is relatief kort omdat aan beide toeritten tegelijk is gewerkt.
Na aankomst bij de westelijke toerit van de tunnel zijn de balken daar direct met kranen omhooggehesen. De balken voor de oostelijke toerit zijn eerst door de tunnel vervoerd en daarna omhooggehesen. Vooraf is er een model gebouwd van dezelfde afmetingen als het transport door de tunnel om te testen of alles paste.
Uiteindelijk kon de weg maandagochtend om 05.00 weer opengaan voor het verkeer. De werkzaamheden zijn door een zorgvuldige voorbereiding binnen de geplande tijd succesvol uitgevoerd.
Niet alleen de lengte en het gewicht van de balken zijn uniek. De balken moeten worden voorgespannen om ze extra sterk te maken. Dit gebeurt door een stalen kabel die door het beton loopt op spanning te brengen. Na het inhijsen worden de balken ter plaatse op spanning gebracht. Bijzonder is dat dit zowel in langs- als dwarsrichting gebeurt.
Speciaal voor dit project is er een oplossing bedacht waardoor er geen hinder voor het verkeer ontstaat door de voorspanwerkzaamheden. Rond de balken wordt hiervoor een stalen frame van vijf meter hoog aangebracht dat aan de zijkanten en onderkant afgesloten is. Binnen die stalen schil kan er veilig gewerkt worden om de balk op spanning te brengen. In totaal zijn er vier stalen frames beschikbaar die telkens opschuiven zodra een balk voldoende is voorgespannen. Automobilisten kunnen zo veilig onder de balken door blijven rijden.
Het voorspannen van alle balken duurt naar verwachting tot eind december 2013. Volgend jaar zal op de balkenconstructie het wegdek voor de oprit naar de nieuwe Botlekbrug worden aangebracht. Dit loopt diagonaal over de Botlektunnel heen.
De balken van 48 m x 2.80 m x 1.20 m (l x h x b) zijn vanaf de fabriek in Friesland per schip naar Rotterdam vervoerd. Na een tussenopslag in de Londenhaven zijn ze 13 september per speciaal transport over de A15 naar de Botlektunnel vervoerd. De Botlektunnel is drie nachten afgesloten geweest voor het inhijsen van de balken. Dit is relatief kort omdat aan beide toeritten tegelijk is gewerkt.
Na aankomst bij de westelijke toerit van de tunnel zijn de balken daar direct met kranen omhooggehesen. De balken voor de oostelijke toerit zijn eerst door de tunnel vervoerd en daarna omhooggehesen. Vooraf is er een model gebouwd van dezelfde afmetingen als het transport door de tunnel om te testen of alles paste.
Uiteindelijk kon de weg maandagochtend om 05.00 weer opengaan voor het verkeer. De werkzaamheden zijn door een zorgvuldige voorbereiding binnen de geplande tijd succesvol uitgevoerd.
Niet alleen de lengte en het gewicht van de balken zijn uniek. De balken moeten worden voorgespannen om ze extra sterk te maken. Dit gebeurt door een stalen kabel die door het beton loopt op spanning te brengen. Na het inhijsen worden de balken ter plaatse op spanning gebracht. Bijzonder is dat dit zowel in langs- als dwarsrichting gebeurt.
Speciaal voor dit project is er een oplossing bedacht waardoor er geen hinder voor het verkeer ontstaat door de voorspanwerkzaamheden. Rond de balken wordt hiervoor een stalen frame van vijf meter hoog aangebracht dat aan de zijkanten en onderkant afgesloten is. Binnen die stalen schil kan er veilig gewerkt worden om de balk op spanning te brengen. In totaal zijn er vier stalen frames beschikbaar die telkens opschuiven zodra een balk voldoende is voorgespannen. Automobilisten kunnen zo veilig onder de balken door blijven rijden.
Het voorspannen van alle balken duurt naar verwachting tot eind december 2013. Volgend jaar zal op de balkenconstructie het wegdek voor de oprit naar de nieuwe Botlekbrug worden aangebracht. Dit loopt diagonaal over de Botlektunnel heen.
Geen opmerkingen: