Drinkwater benchmark: tevreden klanten door kwaliteit en service tegen lagere kosten
Een goede service, een betere kwaliteit die door de gebruikers worden onderschreven, tegen lagere kosten. Is dat mogelijk? Ja, de Nederlandse drinkwaterbedrijven leveren een product dat hier aan voldoet: kraanwater. Dat blijkt uit de benchmark `Water in Zicht` waarin drinkwaterbedrijven onderling en met andere sectoren worden vergeleken. Gebruikers spraken zich uit in een klanttevredenheidsonderzoek en gaven het kraanwater een 8,4.
Het Nederlandse kraanwater voldoet zonder meer aan alle wettelijke eisen. In de Waterkwaliteitsindex scoort het drinkwater gemiddeld een 0,01. Een kwaliteit die onder andere wordt bereikt omdat de sector systematisch investeert in nieuwe technieken die de meest moeilijk verwijderbare stoffen uit het water halen. Ook de kwaliteit van het 119.000 km lange leidingennet draagt daar aan bij, waarin de verliezen circa 3 maal lager zijn dan in andere Europese landen. Eén m3 ofwel 1.000 liter kraanwater kost voor een gemiddeld huishouden € 1,33 (excl. verbruiksbelastingen, bij een gebruik van 100 m3/jaar). De gemiddelde kosten per aansluiting zijn sinds 1997 gedaald met € 23. Gecorrigeerd voor inflatie zijn de reële kosten per aansluiting gedaald met 35,4%.
Uit een TNS/NIPO enquête onder 7.100 klanten blijkt dat 91% de prijs-kwaliteitverhouding van kraanwater als goed beoordeelt. 95% vindt de smaak van het kraanwater goed en 78% is tevreden over de hardheid. De klanten beoordelen de waterkwaliteit met een 8,4. De telefonische bereikbaarheid van de drinkwatersector scoort 70% (binnen 20 sec. beantwoord), tegen 67% bij de overheid en 56% in de zorg. De sector krijgt als eindcijfer een 7,7 tegenover 7,4 voor energiebedrijven en 6,8 voor gemeenten.
Met 100% groene stroom en 98% hergebruik van reststoffen scoort de drinkwatersector ook goed op het onderdeel vergroening. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het energieverbruik met 15% is gestegen door extra zuivering om onder andere bestrijdingsmiddelen, medicijnresten en nanodeeltjes uit het drink-water te halen. Dit onderstreept de noodzaak om onze drinkwaterbronnen schoon te houden.
De 10 Nederlandse drinkwaterbedrijven hebben allemaal deelgenomen aan de benchmark, die wettelijk is vastgelegd in de Drinkwaterwet en wordt uitgevoerd volgens een door de minister van I&M vastgesteld protocol. De gegevens van de bedrijven zijn door Accenture gecontroleerd en verwerkt. De benchmark is aangeboden aan de Inspectie voor Leefomgeving en Transport en wordt door de minister voorzien van een reactie aan de Tweede Kamer gezonden.
Het Nederlandse kraanwater voldoet zonder meer aan alle wettelijke eisen. In de Waterkwaliteitsindex scoort het drinkwater gemiddeld een 0,01. Een kwaliteit die onder andere wordt bereikt omdat de sector systematisch investeert in nieuwe technieken die de meest moeilijk verwijderbare stoffen uit het water halen. Ook de kwaliteit van het 119.000 km lange leidingennet draagt daar aan bij, waarin de verliezen circa 3 maal lager zijn dan in andere Europese landen. Eén m3 ofwel 1.000 liter kraanwater kost voor een gemiddeld huishouden € 1,33 (excl. verbruiksbelastingen, bij een gebruik van 100 m3/jaar). De gemiddelde kosten per aansluiting zijn sinds 1997 gedaald met € 23. Gecorrigeerd voor inflatie zijn de reële kosten per aansluiting gedaald met 35,4%.
Uit een TNS/NIPO enquête onder 7.100 klanten blijkt dat 91% de prijs-kwaliteitverhouding van kraanwater als goed beoordeelt. 95% vindt de smaak van het kraanwater goed en 78% is tevreden over de hardheid. De klanten beoordelen de waterkwaliteit met een 8,4. De telefonische bereikbaarheid van de drinkwatersector scoort 70% (binnen 20 sec. beantwoord), tegen 67% bij de overheid en 56% in de zorg. De sector krijgt als eindcijfer een 7,7 tegenover 7,4 voor energiebedrijven en 6,8 voor gemeenten.
Met 100% groene stroom en 98% hergebruik van reststoffen scoort de drinkwatersector ook goed op het onderdeel vergroening. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het energieverbruik met 15% is gestegen door extra zuivering om onder andere bestrijdingsmiddelen, medicijnresten en nanodeeltjes uit het drink-water te halen. Dit onderstreept de noodzaak om onze drinkwaterbronnen schoon te houden.
De 10 Nederlandse drinkwaterbedrijven hebben allemaal deelgenomen aan de benchmark, die wettelijk is vastgelegd in de Drinkwaterwet en wordt uitgevoerd volgens een door de minister van I&M vastgesteld protocol. De gegevens van de bedrijven zijn door Accenture gecontroleerd en verwerkt. De benchmark is aangeboden aan de Inspectie voor Leefomgeving en Transport en wordt door de minister voorzien van een reactie aan de Tweede Kamer gezonden.
Geen opmerkingen: