Hotels en vakantieparken starten proef met waterbesparing
Wie een hotel of vakantiewoning boekt, denkt meestal niet meteen aan waterbesparing. Toch starten enkele hotels en vakantieparken binnenkort met een bijzondere proef. Gasten worden gestimuleerd om korter te douchen en de kleine toiletknop te gebruiken. ‘Met behulp van stickers proberen we gewoontegedrag te doorbreken, maar zónder opgeheven vingertje’, benadrukt Sharelle Verheij, beleidsadviseur bij Vitens.
Het sleutelwoord van deze besparingsproef is subtiel. ‘We gaan gasten op een aardige manier verzoeken om water te besparen. Dus niet schreeuwerig of in de gebiedende wijs, maar juist op een positieve toon.’
Verder krijgen de kleine spoelknoppen van toiletten een tweetalige sticker met de boodschap: ‘Save water, elke druppel telt’. Daarnaast worden douchewanden voorzien van een QR-code. Wie deze code scant, krijgt een geluidsfragment van zes minuten te horen. ‘Het is een soort wellness-ervaring, waarbij je elke minuut hoort hoe lang je al doucht. Dat besef maakt het gemakkelijker om de kraan eerder dicht te draaien’, legt Sharelle uit. ‘Met één minuut korter douchen bespaar je al zo’n 7 liter water. Net zo fris, maar net iets korter.’
Tot slot worden gasten op vakantieparken (via stickers) aangezet de eco-stand van afwasmachines te gebruiken.
Dit initiatief komt niet uit de lucht vallen. Een half jaar geleden leidde een soortgelijke proef op hogescholen en universiteiten tot een waterbesparing van ruim 12 procent. Voor Vitens reden genoeg om het blikveld te verbreden naar hotels en vakantieparken. Omdat de Limburgse collega’s aan een vergelijkbaar plan werkten, besloten beide waterbedrijven de handen ineen te slaan.
Geen opmerkingen: