Steeds meer Nederlandse gemeenten stellen elektrisch varen verplicht
Op steeds meer grachten, rivieren, kanalen en meren in Nederland is of wordt elektrisch varen verplicht. Waar deze wet momenteel al geldt voor de grachten van Amsterdam, alle wateren in Amersfoort en enkele vaarroutes in Friesland, volgen andere Nederlandse gemeenten vanaf 2025. Op deze manier hopen de gemeenten het milieu te kunnen beschermen en de stank- en geluidsoverlast voor dieren en omwonenden terug te dringen.
Steden die al hebben aangekondigd binnenkort nieuwe regels in te gaan voeren, zijn onder andere Utrecht, Maastricht en Rotterdam. Utrechters zijn al vanaf 2025 verplicht elektrisch te varen in hun stad en in Maastricht en Rotterdam is het een kwestie van enkele jaren totdat er alleen nog emissieloos gevaren mag worden in de stadcentra. Ook plaatsen zoals Leiden en diverse natuurgebieden werken toe naar nieuwe regels voor op het water, maar hier is nog niks officieel aangekondigd. Webshop voor elektrisch varen, bootman.nl, zette alle regels en plannen omtrent elektrisch varen in Nederlandse gemeenten uitgebreid uiteen in dit artikel.
Om elektrisch varen in de tussentijd alvast extra te stimuleren, kennen diverse Nederlandse provincies subsidies toe aan mensen die kiezen voor een elektrisch vaartuig. In de provincies Friesland en Zuid-Holland kon men bijvoorbeeld een subsidie aanvragen voor het vervangen van een verbrandingsmotor voor een elektrische motor. Daarnaast bestaan er subsidies voor het installeren van bepaalde typen accu’s of zonnepanelen op een vaartuig.
Het onderwerp ‘duurzaam varen’ staat niet alleen hoog op de agenda als het gaat om recreatief varen; ook in de scheepvaart zijn er ontwikkelingen gaande rondom nieuwe wetten en regels. Zo moet de gemiddelde CO2-uitstoot in 2030 40 procent lager zijn dan in 2008, moet de gemiddelde uitstoot in 2050 verder verminderd zijn met 70 procent en moeten nieuwe schepen vanaf 2025 minstens 30% duurzamer gebouwd worden dan in 2014. Maatregelen die naar verwachting een flinke impact zullen hebben op het terugdringen van milieuvervuiling, gezien de hoeveelheid CO2 die dit soort schepen uitstoten.
Steden die al hebben aangekondigd binnenkort nieuwe regels in te gaan voeren, zijn onder andere Utrecht, Maastricht en Rotterdam. Utrechters zijn al vanaf 2025 verplicht elektrisch te varen in hun stad en in Maastricht en Rotterdam is het een kwestie van enkele jaren totdat er alleen nog emissieloos gevaren mag worden in de stadcentra. Ook plaatsen zoals Leiden en diverse natuurgebieden werken toe naar nieuwe regels voor op het water, maar hier is nog niks officieel aangekondigd. Webshop voor elektrisch varen, bootman.nl, zette alle regels en plannen omtrent elektrisch varen in Nederlandse gemeenten uitgebreid uiteen in dit artikel.
Om elektrisch varen in de tussentijd alvast extra te stimuleren, kennen diverse Nederlandse provincies subsidies toe aan mensen die kiezen voor een elektrisch vaartuig. In de provincies Friesland en Zuid-Holland kon men bijvoorbeeld een subsidie aanvragen voor het vervangen van een verbrandingsmotor voor een elektrische motor. Daarnaast bestaan er subsidies voor het installeren van bepaalde typen accu’s of zonnepanelen op een vaartuig.
Het onderwerp ‘duurzaam varen’ staat niet alleen hoog op de agenda als het gaat om recreatief varen; ook in de scheepvaart zijn er ontwikkelingen gaande rondom nieuwe wetten en regels. Zo moet de gemiddelde CO2-uitstoot in 2030 40 procent lager zijn dan in 2008, moet de gemiddelde uitstoot in 2050 verder verminderd zijn met 70 procent en moeten nieuwe schepen vanaf 2025 minstens 30% duurzamer gebouwd worden dan in 2014. Maatregelen die naar verwachting een flinke impact zullen hebben op het terugdringen van milieuvervuiling, gezien de hoeveelheid CO2 die dit soort schepen uitstoten.
Geen opmerkingen: