Van Brienenoordbrug: vernieuwing opnieuw aanbesteed
Eind 2022 is een aanbesteding gestart voor het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug. Het project zou begin 2024 worden gegund.
In de loop van de aanbesteding, waarvoor zich 1 partij heeft aangemeld, is duidelijk geworden dat de huidige aanpak grote risico’s met zich meebrengt en er een prijs aan vastzit die voor het Rijk niet te bekostigen is.
Ondanks inspanningen van alle partijen kunnen we dit project helaas niet succesvol aanbesteden in deze vorm. Er is dan ook besloten de huidige aanbesteding voor de Van Brienenoordbrug te stoppen en een nieuwe aanbesteding in een andere vorm voor te bereiden.
Rijkswaterstaat ziet dat aannemers steeds terughoudender zijn in het nemen van risico’s of dat zij hoge kosten in rekening brengen om deze risico’s af te dekken. Daarnaast maakt de krapte op de huidige arbeidsmarkt dat bedrijven keuzes moeten maken waar zij hun schaarse capaciteit inzetten.
De aanpak van de brug blijft belangrijk, omdat de brug het einde van zijn levensduur heeft bereikt.
De brug kan bij het bedienen in storing gaan, waardoor weg- en vaarweggebruikers moeten wachten. In het uiterste geval kunnen ook verkeersmaatregelen nodig zijn, zoals het afsluiten van rijstroken en het invoeren van snelheidsverlagingen.
Er zullen steeds meer herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Ook zullen steeds vaker onderdelen preventief moeten worden vervangen. De brug wordt frequent gemonitord.
In de loop van de aanbesteding, waarvoor zich 1 partij heeft aangemeld, is duidelijk geworden dat de huidige aanpak grote risico’s met zich meebrengt en er een prijs aan vastzit die voor het Rijk niet te bekostigen is.
Ondanks inspanningen van alle partijen kunnen we dit project helaas niet succesvol aanbesteden in deze vorm. Er is dan ook besloten de huidige aanbesteding voor de Van Brienenoordbrug te stoppen en een nieuwe aanbesteding in een andere vorm voor te bereiden.
Rijkswaterstaat ziet dat aannemers steeds terughoudender zijn in het nemen van risico’s of dat zij hoge kosten in rekening brengen om deze risico’s af te dekken. Daarnaast maakt de krapte op de huidige arbeidsmarkt dat bedrijven keuzes moeten maken waar zij hun schaarse capaciteit inzetten.
De aanpak van de brug blijft belangrijk, omdat de brug het einde van zijn levensduur heeft bereikt.
De brug kan bij het bedienen in storing gaan, waardoor weg- en vaarweggebruikers moeten wachten. In het uiterste geval kunnen ook verkeersmaatregelen nodig zijn, zoals het afsluiten van rijstroken en het invoeren van snelheidsverlagingen.
Er zullen steeds meer herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Ook zullen steeds vaker onderdelen preventief moeten worden vervangen. De brug wordt frequent gemonitord.
Geen opmerkingen: