Sleutelen aan sluizen
Veel sluizen in Nederland, die in de vorige eeuw zijn gebouwd, komen aan het einde van hun levensduur en moeten in de komende decennia gerenoveerd worden. Dat vormt een grote uitdaging voor Rijkswaterstaat die verantwoordelijk is voor deze taak.
Promovendus Sjoerd Knippenberg (TU Eindhoven) heeft een product platform ontwikkeld om het (her)ontwerp van de sluizen te standaardiseren en daarmee Rijkswaterstaat te ondersteunen bij de renovatie. Vandaag zal hij zijn proefschrift verdedigen bij de faculteit Mechanical Engineering.
Sluizen zijn in Nederland een belangrijk element in het waterwegennetwerk, omdat ze de verschillen in het waterpeil tussen waterwegen reguleren en hiermee scheepvaart mogelijk maken. Rijkswaterstaat (RWS), die onder andere verantwoordelijk is voor de bouw, het beheer en het onderhoud van sluizen in Nederland, heeft veel van deze sluizen in de eerste helft van de 20e eeuw gebouwd.
De huidige sluizen zijn veelal ontworpen met oog op de locatie-specifieke eisen, en zo is er een groot scala aan verschillende, unieke ontwerpen ontstaan. Nu ze allemaal gerenoveerd moeten worden, biedt het kansen om het ontwerp van de sluizen zoveel mogelijk te standaardiseren.
Je wilt niet bij iedere sluis naar de perfecte oplossing zoeken, maar een geschikte oplossing zoeken die je breder kunt toepassen bij meerdere sluizen.
Zijn onderzoek is niet losstaand, maar bouwt voort op het promotieonderzoek van TU/e-alumnus Tim Wilschut die de overeenkomsten tussen de sluizen bestudeerde en op basis daarvan ‘families van sluizen’ identificeerde, oftewel groepen sluizen die in bepaalde mate op elkaar lijken.
Promovendus Sjoerd Knippenberg (TU Eindhoven) heeft een product platform ontwikkeld om het (her)ontwerp van de sluizen te standaardiseren en daarmee Rijkswaterstaat te ondersteunen bij de renovatie. Vandaag zal hij zijn proefschrift verdedigen bij de faculteit Mechanical Engineering.
Sluizen zijn in Nederland een belangrijk element in het waterwegennetwerk, omdat ze de verschillen in het waterpeil tussen waterwegen reguleren en hiermee scheepvaart mogelijk maken. Rijkswaterstaat (RWS), die onder andere verantwoordelijk is voor de bouw, het beheer en het onderhoud van sluizen in Nederland, heeft veel van deze sluizen in de eerste helft van de 20e eeuw gebouwd.
De huidige sluizen zijn veelal ontworpen met oog op de locatie-specifieke eisen, en zo is er een groot scala aan verschillende, unieke ontwerpen ontstaan. Nu ze allemaal gerenoveerd moeten worden, biedt het kansen om het ontwerp van de sluizen zoveel mogelijk te standaardiseren.
Je wilt niet bij iedere sluis naar de perfecte oplossing zoeken, maar een geschikte oplossing zoeken die je breder kunt toepassen bij meerdere sluizen.
Zijn onderzoek is niet losstaand, maar bouwt voort op het promotieonderzoek van TU/e-alumnus Tim Wilschut die de overeenkomsten tussen de sluizen bestudeerde en op basis daarvan ‘families van sluizen’ identificeerde, oftewel groepen sluizen die in bepaalde mate op elkaar lijken.
Geen opmerkingen: