Water schoner dan ooit, nog wel lawaai op grachten
Het Amsterdamse grachtenwater is nog nooit zo schoon geweest en 30% van de bootjes van bewoners is uit de grachten verdwenen. Omwonenden hebben nog steeds last van lawaai van bootjes. Dat en meer blijkt uit de Grachtenmonitor 2017.
Meer feiten uit het jaarlijkse onderzoek:
Vorig jaar zijn 273 bootjes gezonken of tot wrak verklaard, in 2016 waren dat er 200. Waternet haalde er 117 uit het water, waarvoor de eigenaars betaalden. Ook sleepte Waternet 44 verwaarloosde bootjes weg. 156 eigenaren haalden zelf hun bootjes weg.
339 mensen klaagden in 2017 over overlast op het water. Dat is een kleine stijging ten opzichte van 2016 (1.233). De meeste klachten gaan over lawaai: 975. In 2016 waren dat er 756. Ruim een kwart van de meldingen komt van bewoners van de Prinsen- en Brouwersgracht.
Het aantal klachten over gevaarlijke manoeuvres is met de helft gedaald: 89 tegenover 172 in 2016. De klachten over te hard varen zijn in aantal ongeveer gelijk gebleven: 275.
Op de Prinsengracht startte in april 2017 een proef met eenrichtingsverkeer. Boten varen makkelijker door en omwonenden zeggen minder overlast te hebben. Daarom is de proef tot april 2019 verlengd. De proef dat boten vanaf de Oudezijds de Grimburgwal niet meer op kunnen heeft effect en wordt daarom een vaste regel.
Bijna één op de vijf pleziervaartboten heeft een milieuvignet. Booteigenaren met een groene motor kunnen een milieuvignet aanvragen. Daarmee betalen booteigenaars 70% minder voor een gewoon BHG-vignet.
Meer feiten uit het jaarlijkse onderzoek:
Vorig jaar zijn 273 bootjes gezonken of tot wrak verklaard, in 2016 waren dat er 200. Waternet haalde er 117 uit het water, waarvoor de eigenaars betaalden. Ook sleepte Waternet 44 verwaarloosde bootjes weg. 156 eigenaren haalden zelf hun bootjes weg.
339 mensen klaagden in 2017 over overlast op het water. Dat is een kleine stijging ten opzichte van 2016 (1.233). De meeste klachten gaan over lawaai: 975. In 2016 waren dat er 756. Ruim een kwart van de meldingen komt van bewoners van de Prinsen- en Brouwersgracht.
Het aantal klachten over gevaarlijke manoeuvres is met de helft gedaald: 89 tegenover 172 in 2016. De klachten over te hard varen zijn in aantal ongeveer gelijk gebleven: 275.
Op de Prinsengracht startte in april 2017 een proef met eenrichtingsverkeer. Boten varen makkelijker door en omwonenden zeggen minder overlast te hebben. Daarom is de proef tot april 2019 verlengd. De proef dat boten vanaf de Oudezijds de Grimburgwal niet meer op kunnen heeft effect en wordt daarom een vaste regel.
Bijna één op de vijf pleziervaartboten heeft een milieuvignet. Booteigenaren met een groene motor kunnen een milieuvignet aanvragen. Daarmee betalen booteigenaars 70% minder voor een gewoon BHG-vignet.
Geen opmerkingen: