Maatregelen noordbrug in de Afsluitdijk
Rijkswaterstaat neemt aanvullende maatregelen om de recente storingen aan de noordbrug in de Afsluitdijk zoveel mogelijk te voorkomen zodat het verkeer beter kan doorstromen.
Onlangs deden zich storingen voor aan de noordbrug in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand. Temperatuurverschillen blijken de oorzaak van deze storingen. Door de zonkracht en de daarbij gepaarde hogere temperaturen warmt de bovenkant van de brug sterk op. De onderkant van de brug is nog relatief koud, waardoor de brug aan de onderkant afkoelt. De brug trekt hierdoor krom (torsie). Hierdoor komt het beweegbare brugdeel niet helemaal terug op zijn plek. Bruggen worden bij warmte preventief gekoeld. Dit bleek niet in alle gevallen voldoende. Het koelregime is hierop aangepast, er wordt nu eerder en langer op een dag gekoeld over de gehele brug.
Een ander fenomeen bij warmte is het uitzetten van het brugdek in de lengte. In 2016 en het voorjaar van 2017 zijn hier al maatregelen voor genomen door de afstand tussen de rij-ijzers (voegovergangen bij bruggen) te verruimen. Sinds de renovatie van de Lorentz- en Stevinsluizencomplexen zijn er geen storingen van elektronische of mechanische aard geweest.
Rijkswaterstaat intensiveert de inspecties en het regulier onderhoud en er wordt een aantal technische verbetermaatregelen doorgevoerd. Deze aanpak moet zorgen voor een vermindering van het aantal storingen in de periode tot vervanging van de bovenbouw. De vervanging van de bovenbouw, inclusief de bewegingswerken, is voorzien tussen 2023 en 2025. Op basis van recent onderzoek naar de technische staat van de brug zal rond 2020 een reparatie plaatsvinden aan de stalen bovenbouw (het rijdek). De werkzaamheden aan het rijdek zullen meer inzicht geven in het meest doelmatige moment van vervanging van de stalen bovenbouw (inclusief bewegingswerken), waarna de planning kan worden aangescherpt. Rond 2050 is gehele vervanging van de bruggen voorzien.
De Afsluitdijk is 85 jaar oud en wordt de komende jaren versterkt. Dit is nodig om ons land ook in de toekomst te beschermen tegen overstromingen. In 2018 starten de uitvoeringswerkzaamheden van het project versterking Afsluitdijk. De huidige werkzaamheden aan de sluiscomplexen vallen onder het regulier onderhoud van de Afsluitdijk. Met deze werkzaamheden kan niet gewacht worden tot 2018. Rijkswaterstaat werkt in 2017 aan groot onderhoud van de heftorens en bedieningsgebouwen van zowel de Lorentz- als de Stevinspuisluizen.
Onlangs deden zich storingen voor aan de noordbrug in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand. Temperatuurverschillen blijken de oorzaak van deze storingen. Door de zonkracht en de daarbij gepaarde hogere temperaturen warmt de bovenkant van de brug sterk op. De onderkant van de brug is nog relatief koud, waardoor de brug aan de onderkant afkoelt. De brug trekt hierdoor krom (torsie). Hierdoor komt het beweegbare brugdeel niet helemaal terug op zijn plek. Bruggen worden bij warmte preventief gekoeld. Dit bleek niet in alle gevallen voldoende. Het koelregime is hierop aangepast, er wordt nu eerder en langer op een dag gekoeld over de gehele brug.
Een ander fenomeen bij warmte is het uitzetten van het brugdek in de lengte. In 2016 en het voorjaar van 2017 zijn hier al maatregelen voor genomen door de afstand tussen de rij-ijzers (voegovergangen bij bruggen) te verruimen. Sinds de renovatie van de Lorentz- en Stevinsluizencomplexen zijn er geen storingen van elektronische of mechanische aard geweest.
Rijkswaterstaat intensiveert de inspecties en het regulier onderhoud en er wordt een aantal technische verbetermaatregelen doorgevoerd. Deze aanpak moet zorgen voor een vermindering van het aantal storingen in de periode tot vervanging van de bovenbouw. De vervanging van de bovenbouw, inclusief de bewegingswerken, is voorzien tussen 2023 en 2025. Op basis van recent onderzoek naar de technische staat van de brug zal rond 2020 een reparatie plaatsvinden aan de stalen bovenbouw (het rijdek). De werkzaamheden aan het rijdek zullen meer inzicht geven in het meest doelmatige moment van vervanging van de stalen bovenbouw (inclusief bewegingswerken), waarna de planning kan worden aangescherpt. Rond 2050 is gehele vervanging van de bruggen voorzien.
De Afsluitdijk is 85 jaar oud en wordt de komende jaren versterkt. Dit is nodig om ons land ook in de toekomst te beschermen tegen overstromingen. In 2018 starten de uitvoeringswerkzaamheden van het project versterking Afsluitdijk. De huidige werkzaamheden aan de sluiscomplexen vallen onder het regulier onderhoud van de Afsluitdijk. Met deze werkzaamheden kan niet gewacht worden tot 2018. Rijkswaterstaat werkt in 2017 aan groot onderhoud van de heftorens en bedieningsgebouwen van zowel de Lorentz- als de Stevinspuisluizen.
Geen opmerkingen: