Rotterdam slaat slim en slank een brug
Rotterdam heeft er weer een innovatieve brug bij: superslank, van het lichtste materiaal, makkelijk te bouwen en makkelijk in onderhoud, dus ook nog eens goedkoper.
De brug ligt aan de Excercitiestraat (Crooswijk), en is 20 meter lang, 1,9 meter breed en toch maar 25 centimeter ‘dik’. Dat kan omdat de brug – inclusief de leuningen – bestaat uit composiet: vezelversterkte kunststof. Dat supersterke materiaal weegt weinig, wat superslanke bruggen mogelijk maakt. Uniek aan dit exemplaar is de leuning: nog nooit had een brug zo’n ingewikkelde maar slanke leuningconstructie van composiet.
Door dat lage gewicht kun je zo’n brug ook veel makkelijker plaatsen dan een conventionele brug van hout of staal; zo hoeft de fundering veel minder zwaar te zijn. En dat bespaart de buurtbewoners veel bouwoverlast. Ook gaat zo’n innovatieve brug langer mee dan hout of staal, wat flink scheelt in de onderhoudskosten.
Rotterdam moet honderden oude bruggen vervangen. Het Ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam maakt daarbij steeds meer gebruik van slimme materialen: niet alleen vezelversterkte kunststof, maar ook hogesterktebeton. ‘In de aanschaf kunnen die moderne bruggen duurder zijn, maar de lange levensduur scheelt enorm in onderhoud en dus in de Rotterdamse portemonnee’, zegt wethouder Ronald Schneider (Stedelijke Ontwikkeling en Integratie). ‘En tegelijkertijd is het mooi dat we hierdoor zulke innovaties kunnen stimuleren.’
Voor de bouw van de brug heeft de gemeente nauw samengewerkt met de Rotterdamse bedrijven FiberCore Europe en Jules Dock Composites. Harald de Graaf, algemeen directeur FiberCore Europe: ‘De Excercitie-brug slaat een mijlpaal voor ontwerpen en bouwen met composiet. Dit materiaal zet in een razend tempo alle bouwconventies overboord. Naast beton en staal wordt composiet het derde constructiemateriaal – met ongekende mogelijkheden. Dat we samen met Rotterdam daarvoor de weg banen, maakt ons trots.’
Het Barendrechtse GKB nam de aanleg voor zijn rekening. Het beperken van de bouwoverlast voor omwonenden past binnen het gemeentelijke credo voor bouwprojecten ‘minder hinder, meer dienstverlening’.
Rotterdam bouwt composietbruggen sinds 2009 · gewicht brug Exercitiesingel: 6.100 kg · gewicht vergelijkbare brug in beton: 25.000 kg (indien überhaupt mogelijk) · gewicht vergelijkbare brug in staal: 12.200 kg · lengte wegdek: 20 m · lengte overspanning: 17,04 m · dikte: 25 cm · breedte: 1,9 m · nuttige breedte voor fietsers en voetgangers: 1,5 m · plaatsingsduur voor gemiddelde composietbrug: 1 uur · plaatsingsduur voor traditionele betonbrug: 3 weken · geschatte levensduur composietbrug: 60 tot 100 jaar · levensduur houten brug: 25 tot 30 jaar · aantal bruggen voor fietsers/voetgangers in Rotterdam: 850 · aantal opgeleverde composietbruggen: 90 (en tientallen deels in composiet); daarmee is Rotterdam wereldwijd een koploper
De brug ligt aan de Excercitiestraat (Crooswijk), en is 20 meter lang, 1,9 meter breed en toch maar 25 centimeter ‘dik’. Dat kan omdat de brug – inclusief de leuningen – bestaat uit composiet: vezelversterkte kunststof. Dat supersterke materiaal weegt weinig, wat superslanke bruggen mogelijk maakt. Uniek aan dit exemplaar is de leuning: nog nooit had een brug zo’n ingewikkelde maar slanke leuningconstructie van composiet.
Door dat lage gewicht kun je zo’n brug ook veel makkelijker plaatsen dan een conventionele brug van hout of staal; zo hoeft de fundering veel minder zwaar te zijn. En dat bespaart de buurtbewoners veel bouwoverlast. Ook gaat zo’n innovatieve brug langer mee dan hout of staal, wat flink scheelt in de onderhoudskosten.
Rotterdam moet honderden oude bruggen vervangen. Het Ingenieursbureau van de gemeente Rotterdam maakt daarbij steeds meer gebruik van slimme materialen: niet alleen vezelversterkte kunststof, maar ook hogesterktebeton. ‘In de aanschaf kunnen die moderne bruggen duurder zijn, maar de lange levensduur scheelt enorm in onderhoud en dus in de Rotterdamse portemonnee’, zegt wethouder Ronald Schneider (Stedelijke Ontwikkeling en Integratie). ‘En tegelijkertijd is het mooi dat we hierdoor zulke innovaties kunnen stimuleren.’
Voor de bouw van de brug heeft de gemeente nauw samengewerkt met de Rotterdamse bedrijven FiberCore Europe en Jules Dock Composites. Harald de Graaf, algemeen directeur FiberCore Europe: ‘De Excercitie-brug slaat een mijlpaal voor ontwerpen en bouwen met composiet. Dit materiaal zet in een razend tempo alle bouwconventies overboord. Naast beton en staal wordt composiet het derde constructiemateriaal – met ongekende mogelijkheden. Dat we samen met Rotterdam daarvoor de weg banen, maakt ons trots.’
Het Barendrechtse GKB nam de aanleg voor zijn rekening. Het beperken van de bouwoverlast voor omwonenden past binnen het gemeentelijke credo voor bouwprojecten ‘minder hinder, meer dienstverlening’.
Rotterdam bouwt composietbruggen sinds 2009 · gewicht brug Exercitiesingel: 6.100 kg · gewicht vergelijkbare brug in beton: 25.000 kg (indien überhaupt mogelijk) · gewicht vergelijkbare brug in staal: 12.200 kg · lengte wegdek: 20 m · lengte overspanning: 17,04 m · dikte: 25 cm · breedte: 1,9 m · nuttige breedte voor fietsers en voetgangers: 1,5 m · plaatsingsduur voor gemiddelde composietbrug: 1 uur · plaatsingsduur voor traditionele betonbrug: 3 weken · geschatte levensduur composietbrug: 60 tot 100 jaar · levensduur houten brug: 25 tot 30 jaar · aantal bruggen voor fietsers/voetgangers in Rotterdam: 850 · aantal opgeleverde composietbruggen: 90 (en tientallen deels in composiet); daarmee is Rotterdam wereldwijd een koploper
Geen opmerkingen: