Ophaalbrug Stroomkanaal wordt vaste brug
De ophaalbrug over het Stroomkanaal in Lemmer maakt plaats voor een nieuwe vaste brug. De huidige brug is aan het einde van zijn levensduur en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. De werkzaamheden voor de nieuwe brug starten dit najaar. Eind 2015 moet de brug klaar zijn.
Brug Stroomkanaal is zo’n 50 jaar oud. De brug krijgt meer krachten te verduren, omdat voertuigen in de loop der tijd steeds zwaarder zijn geworden. Ook is de brug aan de smalle kant voor het verkeer. De brug wordt breder en gaat van 6 naar 8,7 meter, even breed als de brug Prinses Margrietsluis. Met name het vrachtverkeer kan elkaar dan veiliger passeren. De huidige ophaalbrug wordt alleen bediend voor onderhoud aan het Woudagemaal. Door de vaste brug hoger te maken, kunnen onderhoudsschepen er voortaan gewoon onderdoor. De nieuwe brug wordt 1,40 meter hoger.
Bij de nieuwe brug is extra kritisch gekeken naar het ontwerp. De brug ligt vlakbij het Ir. D.F. Woudagemaal, dat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. De provincie, gemeente De Friese Meren en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed hebben voorwaarden gesteld aan de inpassing van de nieuwe brug in de omgeving. Aannemer Reimert Bouw en Infrastructuur bv. heeft samen met Ingenieursbureau Tauw bv. en Wurck architectuur uit vijf ingediende ontwerpen het winnende ontwerp gemaakt.
Aannemer Reimert Bouw en Infrastructuur bv. uit Almere zet de eerste schep naar verwachting deze herfst in de grond. De exacte planning is nog niet bekend. Wel is bekend dat het verkeer tijdens de werkzaamheden gewoon kan doorrijden. Gedurende de bouw van de brug is er een omleidingsroute met noodbrug over het Stroomkanaal beschikbaar. Binnenkort worden voor het vervangen van de brug de benodigde vergunningen aangevraagd. Voordat de werkzaamheden buiten los gaan, houdt de provincie nog een informatiemoment specifiek voor brug Stroomkanaal.
Brug Stroomkanaal is zo’n 50 jaar oud. De brug krijgt meer krachten te verduren, omdat voertuigen in de loop der tijd steeds zwaarder zijn geworden. Ook is de brug aan de smalle kant voor het verkeer. De brug wordt breder en gaat van 6 naar 8,7 meter, even breed als de brug Prinses Margrietsluis. Met name het vrachtverkeer kan elkaar dan veiliger passeren. De huidige ophaalbrug wordt alleen bediend voor onderhoud aan het Woudagemaal. Door de vaste brug hoger te maken, kunnen onderhoudsschepen er voortaan gewoon onderdoor. De nieuwe brug wordt 1,40 meter hoger.
Bij de nieuwe brug is extra kritisch gekeken naar het ontwerp. De brug ligt vlakbij het Ir. D.F. Woudagemaal, dat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. De provincie, gemeente De Friese Meren en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed hebben voorwaarden gesteld aan de inpassing van de nieuwe brug in de omgeving. Aannemer Reimert Bouw en Infrastructuur bv. heeft samen met Ingenieursbureau Tauw bv. en Wurck architectuur uit vijf ingediende ontwerpen het winnende ontwerp gemaakt.
Aannemer Reimert Bouw en Infrastructuur bv. uit Almere zet de eerste schep naar verwachting deze herfst in de grond. De exacte planning is nog niet bekend. Wel is bekend dat het verkeer tijdens de werkzaamheden gewoon kan doorrijden. Gedurende de bouw van de brug is er een omleidingsroute met noodbrug over het Stroomkanaal beschikbaar. Binnenkort worden voor het vervangen van de brug de benodigde vergunningen aangevraagd. Voordat de werkzaamheden buiten los gaan, houdt de provincie nog een informatiemoment specifiek voor brug Stroomkanaal.
Geen opmerkingen: