Innovatieve Ultrabrug over Eindhovens Kanaal
In het vierde kwartaal van dit jaar start de gemeente met de bouw van de innovatieve Ultrabrug over het Eindhovens Kanaal. Met deze nieuwe brug wordt het aantrekkelijker om de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer van Eindhoven naar Geldrop en omgedraaid. De brug wordt aangelegd over het Eindhovens Kanaal nabij roeivereniging Thêta. De verwachting is dat de Ultrabrug begin 2015 klaar is.
De keuze voor de onderhoudsvrije Ultrabrug is voornamelijk gemaakt vanwege zijn opvallende slanke vormgeving en inpassing in de omgeving. Het brugdek en de leuning bestaan slechts uit één materiaal (UltraHogeSterkteBeton) waarmee de onderhoudskosten sterk worden gereduceerd. Door het toepassen van dit nieuwe materiaal dat 10 keer sterker is dan traditioneel beton kan het ontwerp twee tot drie keer slanker worden uitgevoerd. Hierdoor heeft de architect veel meer ontwerpvrijheid.
Het dek van de brug heeft een overspanning van 23 meter en is 3,8 meter breed. De hoogte van het dek bedraagt slechts 400 millimeter en heeft een lichte toog. Zowel het dek als de leuning worden gemaakt van UltraHogeSterkteBeton in de kleur beige. De leuning vormt een soort lijnenspel met een dikte van 50 millimeter. Vanwege de slankheid van de constructie kunnen roeiers ongehinderd de brug passeren. Omdat het dek ‘slechts’ 60 ton weegt, is het makkelijk uit te tillen voor bijvoorbeeld de intocht van Sinterklaas. Hieraan moest de brug voldoen.
De keuze voor de onderhoudsvrije Ultrabrug is voornamelijk gemaakt vanwege zijn opvallende slanke vormgeving en inpassing in de omgeving. Het brugdek en de leuning bestaan slechts uit één materiaal (UltraHogeSterkteBeton) waarmee de onderhoudskosten sterk worden gereduceerd. Door het toepassen van dit nieuwe materiaal dat 10 keer sterker is dan traditioneel beton kan het ontwerp twee tot drie keer slanker worden uitgevoerd. Hierdoor heeft de architect veel meer ontwerpvrijheid.
Het dek van de brug heeft een overspanning van 23 meter en is 3,8 meter breed. De hoogte van het dek bedraagt slechts 400 millimeter en heeft een lichte toog. Zowel het dek als de leuning worden gemaakt van UltraHogeSterkteBeton in de kleur beige. De leuning vormt een soort lijnenspel met een dikte van 50 millimeter. Vanwege de slankheid van de constructie kunnen roeiers ongehinderd de brug passeren. Omdat het dek ‘slechts’ 60 ton weegt, is het makkelijk uit te tillen voor bijvoorbeeld de intocht van Sinterklaas. Hieraan moest de brug voldoen.
Geen opmerkingen: