Reest en Wieden baggert in Linthorst Homankanaal
Het waterschap Reest en Wieden baggert momenteel in het Linthorst Homankanaal. In 2010 is een eerste deel van het kanaal uitgebaggerd en de komende jaren wordt richting Hoogeveen gewerkt.
De komende weken wordt het kanaal ontdaan van zo'n 20.000 m³ bagger. De bagger wordt verwijderd om de aan en afvoer te verbeteren en om de waterkwaliteit voor flora en fauna te verbeteren. De bagger wordt vanuit het kanaal naar een baggerdepot gepompt.
Als het zand en slib is weggezakt en ingedroogd wordt het op de plaats van het baggerdepot als onderlaag voor het landbouwperceel gebruikt. De huidige wal van teelaarde wordt dan weer over de opgedroogde bagger aangebracht, waarna het landbouwperceel zo'n 20 Ã 25 cm is opgehoogd en weer gebruikt kan worden voor de landbouw.
Het Linthorst Homankanaal ligt tussen Beilen en Noordscheschut en verbindt de Beilervaart met Hoogeveense Vaart. Het kanaal is geopend in 1926. In 1927, een jaar na de opening, voeren er 1200 schepen door het kanaal. Het kanaal is genoemd naar het bekende Drenthe adellijke geslacht Linthorst Homan en vormde indertijd een belangrijke reden voor de vestiging van het vuilafvoerbedrijf, de VAM in Wijster. Jan Tijmens Linthorst Homan, Commissaris der Koningin van Drenthe van 1917-1931, speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Drentse waterhuishouding en de oprichting van de VAM.
Het kanaal en het speciaal daarvoor gegraven zijkanaal, het VAM-kanaal, had volgens de oorspronkelijke planning een belangrijke functie moeten vervullen ten behoeve van de VAM. De verwachtingen met betrekking tot het vervoer over dit kanaal zijn niet uitgekomen vanwege andere transportmogelijkheden. Het kanaal is in de jaren zeventig voor de scheepvaart gesloten. Het kanaal is niet meer bevaarbaar, maar doet nog wel dienst voor de aan- en afvoer van water in het gebied.
De komende weken wordt het kanaal ontdaan van zo'n 20.000 m³ bagger. De bagger wordt verwijderd om de aan en afvoer te verbeteren en om de waterkwaliteit voor flora en fauna te verbeteren. De bagger wordt vanuit het kanaal naar een baggerdepot gepompt.
Als het zand en slib is weggezakt en ingedroogd wordt het op de plaats van het baggerdepot als onderlaag voor het landbouwperceel gebruikt. De huidige wal van teelaarde wordt dan weer over de opgedroogde bagger aangebracht, waarna het landbouwperceel zo'n 20 Ã 25 cm is opgehoogd en weer gebruikt kan worden voor de landbouw.
Het Linthorst Homankanaal ligt tussen Beilen en Noordscheschut en verbindt de Beilervaart met Hoogeveense Vaart. Het kanaal is geopend in 1926. In 1927, een jaar na de opening, voeren er 1200 schepen door het kanaal. Het kanaal is genoemd naar het bekende Drenthe adellijke geslacht Linthorst Homan en vormde indertijd een belangrijke reden voor de vestiging van het vuilafvoerbedrijf, de VAM in Wijster. Jan Tijmens Linthorst Homan, Commissaris der Koningin van Drenthe van 1917-1931, speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de Drentse waterhuishouding en de oprichting van de VAM.
Het kanaal en het speciaal daarvoor gegraven zijkanaal, het VAM-kanaal, had volgens de oorspronkelijke planning een belangrijke functie moeten vervullen ten behoeve van de VAM. De verwachtingen met betrekking tot het vervoer over dit kanaal zijn niet uitgekomen vanwege andere transportmogelijkheden. Het kanaal is in de jaren zeventig voor de scheepvaart gesloten. Het kanaal is niet meer bevaarbaar, maar doet nog wel dienst voor de aan- en afvoer van water in het gebied.
Geen opmerkingen: