Minister Schultz verkort wachttijden bij Volkeraksluizen
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) kiest voor slimme en snelle maatregelen om de wachttijd voor schepen bij de Volkeraksluizen binnen enkele jaren te verkorten. Om de wachttijdnorm van gemiddeld 30 minuten ook in de toekomst niet te overschrijden, is volgens de minister een vierde sluiskolk nodig. Als de groei in de binnenvaart van de afgelopen decennia zich doorzet, verwacht zij dat de extra sluiskolk er tussen 2020 en 2030 moet liggen. “De Volkeraksluizen vormen een cruciale schakel in de vaarweg tussen Rotterdam en Antwerpen. Lading die in de Rotterdamse haven aankomt moet vlot naar het achterland worden vervoerd. Om een snelle doorvaart en betrouwbare reistijden te behouden, reserveer ik 157 miljoen euro voor de aanleg van een extra sluiskolk en maatregelen op korte termijn,” aldus Schultz van Haegen.
Door het schutproces van de drie bestaande sluiskolken voor de beroepsvaart te versnellen, kan op een snelle, slimme manier de wachttijd naar verwachting met enkele minuten worden verkort. Dit kan door een extra doorstroomopening in de sluisdeuren te creëren en door het sneller openen van de sluisdeuren. Voordat de minister alle sluiskolken op deze manier optimaliseert, doet Rijkswaterstaat dit jaar een proef om er zeker van te zijn dat de maatregelen effectief zijn.
Om de daadwerkelijke wachttijd goed te blijven volgen heeft Rijkswaterstaat speciaal voor de Volkeraksluizen een nieuwe manier van meten ontwikkeld. Daarbij maakt Rijkswaterstaat gebruik van een zender met plaatsbepaling, die op bijna alle binnenvaartschepen inmiddels aanwezig is: de AIS-zender. Van elk schip is daardoor precies te meten wat de wachttijd is. Daarmee is de gemiddelde wachttijd zeer nauwkeurig te bepalen. De eerste resultaten hiervan zijn eind 2013 beschikbaar.
Door continue meting van de wachttijd, kan de minister tijdig besluiten een vierde sluiskolk bij de Volkeraksluizen aan te leggen. De verwachting is dat een vierde kolk tussen 2020 en 2030 nodig is. Deze zal in dat geval ten noordwesten van de huidige drie sluiskolken worden aangelegd. Voor het realiseren van een vierde sluiskolk is, inclusief voorbereiding, 5 tot 7 jaar nodig.
Door het schutproces van de drie bestaande sluiskolken voor de beroepsvaart te versnellen, kan op een snelle, slimme manier de wachttijd naar verwachting met enkele minuten worden verkort. Dit kan door een extra doorstroomopening in de sluisdeuren te creëren en door het sneller openen van de sluisdeuren. Voordat de minister alle sluiskolken op deze manier optimaliseert, doet Rijkswaterstaat dit jaar een proef om er zeker van te zijn dat de maatregelen effectief zijn.
Om de daadwerkelijke wachttijd goed te blijven volgen heeft Rijkswaterstaat speciaal voor de Volkeraksluizen een nieuwe manier van meten ontwikkeld. Daarbij maakt Rijkswaterstaat gebruik van een zender met plaatsbepaling, die op bijna alle binnenvaartschepen inmiddels aanwezig is: de AIS-zender. Van elk schip is daardoor precies te meten wat de wachttijd is. Daarmee is de gemiddelde wachttijd zeer nauwkeurig te bepalen. De eerste resultaten hiervan zijn eind 2013 beschikbaar.
Door continue meting van de wachttijd, kan de minister tijdig besluiten een vierde sluiskolk bij de Volkeraksluizen aan te leggen. De verwachting is dat een vierde kolk tussen 2020 en 2030 nodig is. Deze zal in dat geval ten noordwesten van de huidige drie sluiskolken worden aangelegd. Voor het realiseren van een vierde sluiskolk is, inclusief voorbereiding, 5 tot 7 jaar nodig.
Geen opmerkingen: