Jongeren bedenken oplossing water- en energieverspilling
Wat doen we aan het hoge verbruik van (drink)water in raffinaderijen? En hoe kunnen raffinaderijen zorgen voor minder afvalwater naar zee? Waar kunnen zij restwarmte uit het raffinageproces voor gebruiken? Dit was de uitdaging voor de deelnemers van de Nationale Sci-tech Challenge die gisteren plaatsvond in de Science Tower van het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam.
Zo'n veertig leerlingen van zeven verschillende Nederlandse scholen zochten een passende en realistische oplossing voor het vraagstuk. Wat is de meest efficiënte manier om gebruik te maken van restwarmte en overtollig energie? De oplossing is niet alleen belangrijk voor de raffinaderij. Ook de omwonenden van de raffinaderij moeten er baat bij hebben. De oplossing moet gedurende het hele jaar toepasbaar zijn. Deskundigen van ExxonMobil schoten de leerlingen te hulp waar nodig. Zij beantwoordden vragen en adviseerden de jongeren over hun ideeën.
Vijf leerlingen van het Willem van Oranje College uit Waalwijk kwamen dankzij hun doorzettingsvermogen en goede samenwerking tot een uitstekende oplossing en werden daarmee de winnaars van de nationale Sci-tech Challenge. Max van Alphen, Bram Biemans, Wessel van Boxtel, Robbert Mouthaan en Bart Smits bedachten een milieuvriendelijkere raffinaderij door middel van een zelfvoorzienend systeem waarin water wordt hergebruikt en kosten gereduceerd. De stoom die in het huidige proces verloren gaat, wordt in het idee van de leerlingen gebruikt om energie op te wekken en olie te verwarmen. Daarna koelt de stoom af waardoor het weer water wordt. Het ongebruikte water wordt verkocht en kan op lange termijn zelfs winst opleveren.
Het winnende team wist zich hiermee automatisch te kwalificeren voor de online voorronde voor de Europese Finale op 14 en 15 maart. Tijdens de online voorronde moeten alle winnende teams opnieuw tot de meest creatieve oplossing komen voor een nieuwe internationale Challenge. De drie beste teams uit Europa mogen dan op 25 mei in Brussel uitvechten wie de uiteindelijke winnaar wordt tijdens de Grand Finale bij het Europees Parlement.
Op de tweede plaats eindigden de leerlingen van het Hoeksch Lyceum uit Oud-Beijerland. Leerlingen van het Ichthus college uit Veenendaal eindigden als derde. Alle andere teams hebben ook hun beste beentje voor gezet. Zij gingen dan ook naar huis met een certificaat en een aandenken.
De volgende scholen namen deel aan de Nationale Challenge: Willem van Oranje College in Waalwijk, Hoeksch Lyceum in Oud-Beijerland, Da Vinci college Leiden, Bredero college Breda, CSG Calvijn College in Rotterdam, Helinium College in Hellevoetsluis en Ichthus college in Veenendaal.
Zo'n veertig leerlingen van zeven verschillende Nederlandse scholen zochten een passende en realistische oplossing voor het vraagstuk. Wat is de meest efficiënte manier om gebruik te maken van restwarmte en overtollig energie? De oplossing is niet alleen belangrijk voor de raffinaderij. Ook de omwonenden van de raffinaderij moeten er baat bij hebben. De oplossing moet gedurende het hele jaar toepasbaar zijn. Deskundigen van ExxonMobil schoten de leerlingen te hulp waar nodig. Zij beantwoordden vragen en adviseerden de jongeren over hun ideeën.
Vijf leerlingen van het Willem van Oranje College uit Waalwijk kwamen dankzij hun doorzettingsvermogen en goede samenwerking tot een uitstekende oplossing en werden daarmee de winnaars van de nationale Sci-tech Challenge. Max van Alphen, Bram Biemans, Wessel van Boxtel, Robbert Mouthaan en Bart Smits bedachten een milieuvriendelijkere raffinaderij door middel van een zelfvoorzienend systeem waarin water wordt hergebruikt en kosten gereduceerd. De stoom die in het huidige proces verloren gaat, wordt in het idee van de leerlingen gebruikt om energie op te wekken en olie te verwarmen. Daarna koelt de stoom af waardoor het weer water wordt. Het ongebruikte water wordt verkocht en kan op lange termijn zelfs winst opleveren.
Het winnende team wist zich hiermee automatisch te kwalificeren voor de online voorronde voor de Europese Finale op 14 en 15 maart. Tijdens de online voorronde moeten alle winnende teams opnieuw tot de meest creatieve oplossing komen voor een nieuwe internationale Challenge. De drie beste teams uit Europa mogen dan op 25 mei in Brussel uitvechten wie de uiteindelijke winnaar wordt tijdens de Grand Finale bij het Europees Parlement.
Op de tweede plaats eindigden de leerlingen van het Hoeksch Lyceum uit Oud-Beijerland. Leerlingen van het Ichthus college uit Veenendaal eindigden als derde. Alle andere teams hebben ook hun beste beentje voor gezet. Zij gingen dan ook naar huis met een certificaat en een aandenken.
De volgende scholen namen deel aan de Nationale Challenge: Willem van Oranje College in Waalwijk, Hoeksch Lyceum in Oud-Beijerland, Da Vinci college Leiden, Bredero college Breda, CSG Calvijn College in Rotterdam, Helinium College in Hellevoetsluis en Ichthus college in Veenendaal.
Geen opmerkingen: